ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Λογισμοί για το απεχθές, επαχθές και διόλου σεισαχθές Π.Δ. 31/2018


Λογισμοί για το απεχθές, επαχθές και διόλου σεισαχθές Π.Δ. 31/2018



Αθήνα 22-10-2018

Προς: Φώτη Κουβέλη, Υπουργό Ναυτιλίας Νησιωτικής Πολιτικής, minister.gram@moh.gov.gr
Κοιν: Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, dla@scg.gr
          Αρχηγός Λιμενικού Σώματος, als@hcg.gr
          Α΄ Υ/Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. 
ayls@hcg.gr
          ΥΝΑ/ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ Γρ. ΔΚΑ dka@hcg.gr
           Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, kesy.ee@moh.gov.gr

ΘΕΜΑ: Λογισμοί για το απεχθές, επαχθές και διόλου σεισαχθές Π.Δ. 31/2018

ΣΧΕΤΙΚΑ:
  1. Avramidis, S. (2010). Lifeguard Legislation in Greece. International Journal of Aquatic Research and Education¸ 4(3), 312-327.
  2.  Αβραμίδης, Σ. (2016). Πρόληψη, Διάσωση και Φροντίδα για την Προστασία της Δημόσιας Υγείας από Ατυχήματα στο  Νερό. Πτυχιακή Εργασία. Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.
  3. Π.Δ. 31/2018 - ΦΕΚ 61/Α/4-4-2018 "Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες"
  4.  Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς την ΔΛΑ με θέμα "ΠΔ31/2018: 100 Διευκρινήσεις Διατάξεων που Βλάπτουν Λουομένους και Ναυαγοσώστες" (email 13-4-2018)
  5. Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς την ΔΛΑ με τίτλο "Γνωμοδότηση-κόλαφος του International Lifesaving Federation - Europe: Το όριο ηλικίας των ναυαγοσωστών επιδρά αρνητικά στην πρόληψη πνιγμών!" (29.8.2018)
  6. Επιστολή της ΔΛΑ προς τον Στάθη Αβραμίδη με θέμα: "Παροχή Διευκρινήσεων" (αρ. πρωτ. 2131.17/71013/27-9-2018).
  7. Επιστολή της Διεύθυνσης Επαγγελματιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα: "Παρέχονται πληροφορίες" με την οποία ενημερώνει την σύμφωνη γνώμη του ΚΕΣΥ για το όριο ηλικίας των ναυαγοσωστών (αρ. πρωτ. Γ4β/Γ.Π. 22232/28-9-2017)
  8. Επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη κατόπιν της κ.υ. 221002/2017 αναφοράς του κ. Ιωνά Δημήτρη προς αυτόν, σχετικά με την ύπαρξη ανώτατου ηλικιακού ορίου πρόσληψης ναυαγοσωστών" (αρ. πρωτ. 221992/7234/16-2-2017).
  9. Επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Συνέχεια διαμεσολάβησης του Συνηγόρου του Πολίτη, σχετικά με την ύπαρξη ανώτατου ηλικιακού ορίου πρόσληψης ναυαγοσώστη (αναφορά με κ.θ. 221992/2017 του κ. Ιωνά Δημήτρη) (αρ. πρωτ. 221992/29253/5-7-2017).
  10. Επιστολή Συνηγόρου του Πολίτη προς την Δ/ση Επαγγελματιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας και την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Συνέχεια διαμεσολάβησης του Συνηγόρου του Πολίτη, σχετικά με την ύπαρξη ανώτατου ηλικιακού ορίου πρόσληψης ναυαγοσώστη (αναφορές με κ.υ. 221992/2017 και 235958/2017)" (αρ. πρωτ. 221992/10370/6-3-2017).
  11. Επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Γιώργου Μαυρωτά προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή με θέμα: "Αναχρονιστικό το πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος ναυαγοσώστη". Μεταξύ άλλων, θίγει το όριο ηλικίας του ναυαγοσώστη (19-7-2017).
  12. Επιστολή του Αλέξανδρου Γκοσιμέ προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Ναυαγοσωστική" (e-mail 29-8-2018).
  13. Επιστολή του Αλέξανδρου Γκοσιμέ προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Απαντήσεις για τα τεράστια προβλήματα και τις ελλείψεις του Π.Δ. 31/2018" (e-mail 9-10-2018).
  14.  Επιστολή του Αλέξανδρου Γκοσιμέ προς το Υπουργείο Υγείας και το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας με θέμα "Ρατσιστική Ηλικιακή Διάκριση στην Άσκηση Επαγγέλματος Ναυαγοσώστη Ακτής όπως έχει οριστεί από το ΚΕΣΥ" (e-mail 11-10-2018).
  15. Επιστολή του Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου προς την ΔΛΑ με θέμα το όριο ηλικίας (αρ. πρωτ. 8410/21-10-2015).
  16. Απάντηση της ΔΛΑ προς τον Κωνσταντίνο Σταυρόπουλο που απαντά ότι το αίτημα αύξησης του ορίου ηλικίας είναι εύλογο και θα ληφθεί υπόψη σε επικείμενη τροποποίηση του ΠΔ (αρ. πρωτ. 2131.17/4739/2016).
  17. Επιστολή του Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου προς την ΔΛΑ που αναφέρει την αντισυνταγματικότητα της διάταξης που αντίκειται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης στην εργασία (ΥΝΝΠ αρ. πρωτ. 862/10-4-2017).
  18. Επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας στον Κωνσταντίνο Σταυρόπουλο που αναφέρει ότι "η ΔΛΑ κρίνει εύλογη την αύξηση του ορίου ηλικίας. Για το λόγο αυτό έχει απευθύνει ερώτημα σε υπηρεσίες των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας, ώστε να διασφαλίζεται η βιολογική και υγειονομική καταλληλότητα για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος" (αρ. πρωτ. ΥΝΝΠ 1500.1/57270/2017/250, 3-8-2017).
  19. Επιστολή του Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου προς την Εκτελεστική Επιτροπή του ΚΕΣΥ με την οποία ζητά την επιστημονική αιτιολογία της απόφασης του υπ. αρ. πρωτ. ΥΥ 91693/8-12-2017 εγγράφου για το όριο ηλικίας (αρ. πρωτ. ΥΥ 91752/8-12-2017). 
  20. Επιστολή του Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή και την ΔΛΑ με θέμα "Σκοτώνετε τα άλογα όταν 'γεράσουν' κ. Κουρουμπλή; Παράνομη η 'απόσυρση' των 45-ντάρηδων ναυαγοσωστών βάση Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας που ορίζει το Π.Δ. 31/2018" (email 29-5-2018)
  21. Επιστολή του Στέλιου Ξενάκη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή με θέμα "Το Π.Δ. 31/2018 παραβιάζει θεμελιώδη επαγγελματικά δικαιώματα εκπαιδευτών και ναυαγοσωστών κόντρα στις διεθνείς πρακτικές" (email   5-6-2018)
  22. Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τη Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Προεδρικό Διάταγμα: Πρόληψη, Διάσωση και Φροντίδα Ατυχημάτων στο Νερό" (e-mail  20-1-2014)
  23. Επιστολή της ΕΟΥΔΑ προς την ΔΛΑ με θέμα "Προτάσεις Επικαιροποίησης του ΠΔ 23/2000: αθλητική ναυαγοσωστική" (αρ. πρωτ. 6566/22-4-2015).
  24. Προτάσεις του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Δρ. Παναγιώτη Κουρουμπλή: "ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ (ΠΔ 23/2000)" (e-mail στις 8-5-2017)
  25. Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Δρ. Παναγιώτη Κουρουμπλή "Διατριβή για τα Υδάτινα Ατυχήματα: Προτάσεις Επικαιροποίησης του ΠΔ 23/2000 για Σχολές Ναυαγοσωστικής και Παράκτιες Λουτρικές Εγκαταστάσεις" με συνημμένη διατριβή 472 σελίδων (αρ. πρωτ. ΔΛΑ 1344/9-6-2017, αρ. πρωτ. ΥΝΝΠ 1784/9-6-2017).
  26. Επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη προς τον Στάθη Αβραμίδη με κοινοποίηση στην Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας αναφορικά με την παροχή 100 διευκρινήσεων επί του Π.Δ. 31/2018 (αρ. πρωτ. 245994/18-7-2018).
  27. Επιστολή της Ελένης Ψαρρά προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή και κοινοποίηση στην Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Ανοικτή Επιστολή προς τον Υπουργό Ναυτιλίας: Το Π.Δ 31/2018 αφήνει απροστάτευτα τα παιδιά και έκθετο τον ναυαγοσώστη στις συνέπειες του άρθρου 16 για παράλειψη βοήθειας σε κινδυνεύοντα πρόσωπα" (email 23-5-2018)
  28. Επιστολή της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας προς την Ελένη Ψαρρά με θέμα: "Παροχή διευκρινήσεων" (αρ. πρωτ. 2131.17/72334/2-10-2018).
  29. Επιστολή της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας προς τον Αλέξανδρο Γκοσιμέ με θέμα: "Απάντηση σε επιστολή" (αρ. πρωτ. 2133.3/66133/7-9-2018).
  30. Επιστολή των Δώδεκα προς τον ΥΝΝΠ Π. Κουρουμπλή με θέμα: "Παράταση του χρόνου διαβούλευσης επί του σχεδίου Π.Δ. για τη Ναυαγοσωστική Θάλασσας" (10 εκπροσώπων σχολής ναυαγοσωστικής, Δρ. Στάθη Αβραμίδη και του "πατέρα" επαγγελματικής ναυαγοσωστικής στην Ελλάδα Λουκά Μπισταράκη) (που δηλώνουν ότι δεν έχουν ενημερωθεί για το περιεχόμενο και επιθυμούν συμμετοχή στον δημόσιο διάλογο για το σχέδιο Π.Δ. (e-mail 30-10-2017).

Αξιότιμε κ. Κουβέλη
Το 2000, τέθηκε σε ισχύ το Π.Δ. 23/2000 θέτοντας το νομικό πλαίσιο για την ίδρυση, λειτουργία των σχολών ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης ακτής και των αντίστοιχων λουτρικών χώρων. Σύντομα φάνηκαν εξαιρετικές αδυναμίες που έχρηζαν επικαιροποίησης. Πολλές από αυτές διατυπώθηκαν σε ερευνητική και μεταπτυχιακή διατριβή (#1, #2) και πλήθος επιστολών που εστάλησαν στην Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ). Δεκαοχτώ χρόνια αργότερα, το Υπουργείο Ναυτιλίας (ΥΝΝΠ) προέβη στην αλλαγή του νομικού πλαισίου θέτοντας σε ισχύ το Π.Δ. 31/2018 (#3). Δυστυχώς, η εν λόγω νομοθεσία, είναι στην συντριπτική της πλειοψηφία προσχηματικά ανανεωτική, αφού ουσιαστικά διατηρεί σε ισχύ την συντριπτική πλειοψηφία των διατάξεων του 2000. Και εάν το 2000 υπήρχε η δικαιολογία ότι το επίπεδο γνώσης δεν επαρκούσε για κάτι καλύτερο, το 2018 με την εξέλιξη της έρευνας, της τεχνολογίας και την έκρηξη της πληροφόρησης, δεν δικαιολογείται να γινόμαστε ελαφρά καλύτεροι. Κύριε Κουβέλη, με την ανάληψη των καθηκόντων σας στο Υπουργείο Ναυτιλίας, κληρονομήσατε ένα απεχθές, επαχθές και καθόλου σεισαχθές χρέος. Την διαιώνιση του προβλήματος της ναυαγοσωστικής φύλαξης των παράκτιων λουτρικών εγκαταστάσεων και του τρόπου που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά οι συναφείς κλάδοι στους οποίους η νομοθεσία αναθέτει το καθήκον της πρόληψης, διάσωσης και φροντίδας από τραυματισμούς στη θάλασσα. Για αυτό, σας ενημερώνω με τα παρακάτω:

ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗ
Με τα #4, #5 ζήτησα από την ΔΛΑ να με ενημερώσει βάση ποιας επιστημονικά τεκμηριωμένης γνωμοδότησης προέβη στην διατήρηση του ανώτατου ορίου ηλικίας των 45 ετών για την πρόσληψη του ναυαγοσώστη. Σε απάντηση (#6), η ΔΛΑ μου διαβίβασε επιστολή του Υπουργείου Υγείας που αναφέρεται στην άποψη του ΚΕΣΥ (#7). Η απάντηση αυτή δεν είναι επαρκής για τον εξής λόγο. Η ΔΛΑ έχει ενημερωθεί από τον ΣτΠ (#8, #9, #10), τον Βουλευτή Δρ. Γιώργο Μαυρωτά (#11), τους Δρ. Στάθη Αβραμίδη (#5), Αλέξανδρο Γκοσιμέ (#12-14), Κωνσταντίνο Σταυρόπουλο (#15-20), Στέλιο Ξενάκη (#21) ότι η εν λόγω διάταξη είναι παράνομη, μη αιτιολογημένη και ότι η απάντηση του ΚΕΣΥ είναι μη δεσμευτικού χαρακτήρα. Με άλλα λόγια, η επιστολή του ΚΕΣΥ είναι προχειρογραμμένη και ατεκμηρίωτη. Στερείται οποιασδήποτε ερευνητικής απόδειξης ή βέλτιστης πρακτικής, που να δικαιολογεί στοιχειωδώς το κύρος του γνωμοδοτικού της ρόλου. Είναι ντροπή για το ΚΕΣΥ που τόσο ανεύθυνα απλά "διεκπεραίωσε" διοικητικά το ερώτημα που τις ετέθη, στέλνοντας μια επιπόλαιη απάντηση στην ΔΛΑ. Επίσης, αποτελεί απόλυτο εμπαιγμό εκ μέρους της ΔΛΑ, η εμμονή της, έπειτα από την παραπάνω σωρεία επιστολών που έχει λάβει τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο να μην αναγνωρίζει το λάθος της, αλλά να κρύβεται πίσω από την "επιστολή" (4 σειρές κειμένου όλου κι όλου) αλλά ούτε και να παίρνει πρωτοβουλίες για την διόρθωση της παρανομίας που διέπραξε. Είναι ενήμερη ότι η διάταξη έρχεται σε αντίθεση με την Ελληνική νομοθεσία και τις Ευρωπαϊκές οδηγίες. Ήδη από το 2017, ο ΣτΠ έχει ζητήσει από την ΔΛΑ να προβεί σε κάποια ενέργεια και να την ενημερώσει. Έχει παρέλθει άνω του ενός έτους και η ΔΛΑ δεν έχει πράξει τίποτα.
Σε εθνική κλίμακα, η διατήρηση του παράνομου ορίου (εγείρει κυρώσεις προς τουλάχιστον δύο κατευθύνσεις. Πρώτον, εις βάρος της ίδιας της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας που διατήρησε την επίμαχη διάταξη στο νέο Π.Δ. για τους ναυαγοσώστες θάλασσας καθώς και εις βάρος του ΑΣΕΠ που την αποδέχεται ως κριτήριο πρόσληψης των ναυαγοσωστών πισίνας. Συγκεκριμένα "όποιος, κατά τη συναλλακτική διάθεση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών στο κοινό, παραβιάζει την κατά τον παρόντα νόμο απαγόρευση της διακριτικής μεταχείρισης για λόγους [...] ηλικίας, τιμωρείται με φυλάκιση 6 μηνών μέχρι 3 ετών και με χρηματική ποινή 1.000 έως 5.000 ευρώ. Οι πράξεις που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο διώκονται αυτεπαγγέλτως" (άρθρο 11 "Κυρώσεις-άρθρα 15 της Οδηγίας 2000/43/ΕΚ, 17 της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ", Ν. 4443/2016-ΦΕΚ 232/Α/9-12-2016). Δεύτερον, υφίστανται κυρώσεις εις βάρος όσων λουτρικών εγκαταστάσεων (παραλίες, πισίνες) που εφαρμόζουν την επίμαχη διάταξη ως προϋπόθεση για την πρόσληψη ναυαγοσωστών. Αυτό συμβαίνει επειδή "η κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος Μέρους για διακριτική μεταχείριση λόγω [...] ηλικίας, από πρόσωπο που ενεργεί ως εργοδότης καθ’ οποιοδήποτε στάδιο πρόσβασης στην εργασία και την απασχόληση, κατά τη σύναψη ή άρνηση σύναψης εργασιακής σχέσης ή στη διάρκεια, λειτουργία, εξέλιξη ή λύση αυτής συνιστά παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας για την οποία επιβάλλονται από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 24 του N. 3996/2011 (Α΄ 170)." (άρθρο 11 "Κυρώσεις-άρθρα 15 της Οδηγίας 2000/43/ΕΚ, 17 της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ", Ν. 4443/2016 - ΦΕΚ 232/Α/9-12-2016).

ΟΙ 100 ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙ 169 ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ... "ΑΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΕΣ"
Πριν το ΠΔ 31/2018 τεθεί σε ισχύ, εστάλησαν τεκμηριωμένες προτάσεις για την ενίσχυση του νομοπαρασκευαστικού έργου του ΥΝΝΠ και της ΔΛΑ (#22-25). Αγνοήθηκαν σχεδόν καθ΄ ολοκληρία. Η ερμηνεία του ΠΔ 31/2018 έχει άμεση αρνητική επίπτωση στα επαγγελματικά δικαιώματα του υποφαινόμενου, συναδέλφων μου (πτυχιούχων ΣΕΦΑΑ, εκπαιδευτών ναυαγοσωστικής και πρώτης βοήθειας, ναυαγοσωστών, υπευθύνων λουτρικών εγκαταστάσεων, δημοτικών αρχών, ομοσπονδιών ναυταθλητισμού και υγρού στίβου) και στην ασφάλεια εκατομμυρίων Ελλήνων και τουριστών που κολυμπούν στην θάλασσα. Στις 13-4-2018, ζήτησα από την ΔΛΑ 100 διευκρινήσεις (#4). Ο Συνήγορος του Πολίτη με επιστολή του, αποφάνθηκε ότι "το περιεχόμενου της επιστολής προφανώς δεν είναι παράλογο, αόριστο, ακατάληπτο και δεν επαναλαμβάνεται κατά τρόπο καταχρηστικό" (#26). Η ΔΛΑ, αφού άφησε να παρέλθουν 5 μήνες και 19 ημέρες, μου απάντησε ότι "παραμένει στην διάθεση μου για οποιαδήποτε διευκρίνηση επί των ως άνω διαλαμβανομένων" (#6). Προσωπικά αισθάνομαι ότι με εμπαίζει. Μου έστειλε μια επιστολή 2 σελίδων, για να μου πει ότι δεν μου δίνει τις διευκρινήσεις που ζήτησα αλλά παρόλα αυτά "παραμένει στην διάθεσή μου". Η ΔΛΑ οφείλει να δίνει γραπτές και όχι προφορικές απαντήσεις. Είναι δημόσια υπηρεσία και όχι καφενείο.

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΔΛΑ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ
Στις 14/10/2017, ο εκπρόσωπος της ΔΛΑ του ΥΝΝΠ, Πέτρος Αλικάκος, στην τελετή έναρξης του 3ου Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ναυαγοσωστικής της ΕΟΥΔΑ, αναφερόμενος στην βούληση της ηγεσίας του ΥΝΝΠ να προβεί προσεχώς στην επικαιροποίηση της ναυαγοσωστικής νομοθεσίας, πολύ γλαφυρά και εύστοχα είπε: "Τονίζεται ότι επιβάλλεται από τις περιστάσεις μια ευρεία δικτύωση των λοιπών εμπλεκομένων φορέων, κρατικοί ή μη, επαγγελματικοί, εθελοντικοί, έτσι ώστε όλοι μαζί από κοινού δρώντας ως ενεργοί συμπληρωματικοί βραχίονες, να καλλιεργήσουν την κολυμβητική και ναυαγοσωστική παιδεία και την ναυτοσύνη εν γένει όπως άλλωστε αρμόζει στους πολίτες μιας θαλασσινής χώρας όπως της Ελλάδος". Το θαυμάσιο "όλοι μαζί από κοινού" έμεινε στα χαρτιά. Στην πραγματικότητα, η ΔΛΑ λειτούργησε ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση. Σε ερωτήσεις, βάση ποιας γνωμοδότησης προέβη στην διαμόρφωση του Π.Δ. 31/2018 (#27), η ΔΛΑ απαντά ότι διαβουλεύτηκε με την Ένωση Σχολών Ναυαγοσωστική Ελλάδας (ΕΣΝΕ) (#28-29). Η απάντηση αυτή είναι μερικώς αληθής και συνολικά ανεπαρκής για τους παρακάτω λόγους:  
(1)  Η ΕΣΝΕ δεν εκπροσωπεί το σύνολο των 23 σχολών που δραστηριοποιούνται και εκπαιδεύουν ναυαγοσώστες σήμερα στην Ελλάδα αλλά μόνο τις 13 (ποσοστό 56.5%), όπως φαίνεται από την ιστοσελίδα της.
(2)     Η ΕΣΝΕ δεν ενημέρωσε ούτε καν όλα τα μέλη της. Αυτό προκύπτει από την "Επιστολή των Δώδεκα" που εστάλη στην ΔΛΑ στις 30-10-2017 ενημερώνοντάς την, ότι 10 σχολές ναυαγοσωστικής (ανάμεσά τους και 5 της ΕΣΝΕ!) δεν γνώριζαν το περιεχόμενο του προσχεδίου του ΠΔ (#30). Με άλλα λόγια, η απάντηση της ΔΛΑ υπονοεί ότι διαβουλεύτηκε με το σύνολο των σχολών, ενώ στην πραγματικότητα διαβουλεύτηκε μόνο με τις 8 (δηλ. 34.7% των Ελληνικών σχολών!)
(3)  Στην προσχηματική αυτή διαβούλευση, δεν επετράπη να ακουστούν οι απόψεις της συντριπτικής πλειοψηφίας ανθρώπων που (α) η ασφάλεια και (β) η επαγγελματική τους δραστηριότητα επηρεάζεται από τις διατάξεις του ΠΔ 31/2018. Αναφέρομαι στις δεκάδες χιλιάδες πτυχιούχων ΣΕΦΑΑ (που βάση νομοθεσίας δύνανται να εργαστούν ως διευθυντές σχολών, εκπαιδευτές και ναυαγοσώστες), στις δεκάδες χιλιάδες πιστοποιημένους ναυαγοσώστες από Ελληνικούς και αλλοδαπούς οργανισμούς, στους εκατοντάδες Εκπαιδευτές Ναυαγοσωστικής και Πρώτης Βοήθειας που έχουν πιστοποιηθεί από Ελληνικές σχολές (παρόλο που ο νόμος ΔΕΝ το επιτρέπει) και από διεθνείς οργανισμούς από όλες τις ηπείρους με εκπαίδευση καλύτερη της Ελληνικής (που ο νόμος τους στερεί το δικαίωμα της εργασίας), στις δεκάδες ομοσπονδίες ναυταθλητισμού και υγρού στίβου, και στα εκατομμύρια Ελλήνων και αλλοδαπών, τυπικού πληθυσμού και ΑμεΑ, που κολυμπούν για αθλητισμό, πρωταθλητισμό, αναψυχή ή αποκατάσταση.  

Άραγε σε ποια διαβούλευση αναφέρεται η ΔΛΑ στην απάντησή της; Ήταν η "διαβούλευση" της επαρκής και εν τέλει αποτελεσματική; Οι συνολικά 8 ιδιοκτήτες σχολών αποτέλεσαν, στα μάτια της ΔΛΑ και του ΥΝΝΠ, τους εκπροσώπους χιλιάδων φυσικών προσώπων συναφών επαγγελματικών κλάδων και εκατομμυρίων λουομένων που έμεναν στο σκοτάδι. Στις 2-10-2018, ο Σάκης Μουμτζής, είπε κάτι εξαιρετικά επίκαιρο. "Στα δημοκρατικά πολιτεύματα οι πολίτες αποφασίζουν. Το σωστό ή το λάθος της απόφασης τους, το κρίνει η Ιστορία στο μέλλον, και όχι ένα ιερατείο στον παρόντα χρόνο. Σε όσους δεν αρέσει αυτό, ας αναζητήσουν άλλο πολίτευμα. Το δημοκρατικό δεν τους ταιριάζει."

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ Π.Δ. 31/2018
Οι αρνητικές συνέπειες της εφαρμογής των διατάξεων του Π.Δ. 31/2018, συνοψίζονται στα ακόλουθα:
  1. η Ελλάδα που κατέχει την 11η μεγαλύτερη ακτογραμμή στον κόσμο (βλ. CIA World Factbook) και πολλές χιλιάδες πισίνες δημοσίας και ιδιωτικής χρήσεως (κρατικές, ξενοδοχεία, δημοτικές), αδυνατεί να βρει επαρκή αριθμό ναυαγοσωστών αφήνοντας απροστάτευτους τους λουομένους, με αποτέλεσμα κάποιοι όταν κινδυνέψουν να χάσουν την ζωή τους
  2. πλήθος παραλιών έχασαν την "Γαλάζια Σημαία", στερώντας ένα ισχυρό μέσο προβολής της Ελλάδας ως ασφαλή τουριστικό προορισμό
  3. αδυναμία αξιοποίησης έμπειρων επαγγελματιών, αφού οι 45+ κρίνονται ακατάλληλοι
  4.  η ηγεσία του ΥΝΝΠ ήρθε σε σφοδρή αντιπαράθεση με την ΚΕΔΚΕ και παράκτιους δήμους
  5.  δήμοι υπεβλήθησαν σε πρόστιμα λόγω αδυναμίας να βρουν και να προσλάβουν ναυαγοσωστών
  6. ο επαγγελματικός κλάδος του ναυαγοσώστη συρρικνώθηκε αντί να αυξηθεί αριθμητά
  7. εξακολουθούν να επηρεάζονται αρνητικά τα κριτήρια πρόσληψης του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη ναυαγοσωστών πισίνας, που λανθασμένα ακολουθεί την διάταξη του Π.Δ. 31/2018, παρόλο που υπάγεται σε νομοθεσία του Υπουργείου Υγείας (Υ.Α. Γ1/443/1973 "Περί κολυμβητικών δεξαμενών μετά οδηγιών κατασκευής και λειτουργίας αυτών", με τις όποιες επικαιροποιήσεις της)
  8. εξακολουθούν να υπάρχουν διακρίσεις και άνισες ευκαιρίες στον χώρο της ναυαγοσωστικής, με αποτέλεσμα οι ναυαγοσώστες να αναγκάζονται να ξενιτευτούν για να βρουν εργασία ή να καταφεύγουν σε άλλα επαγγέλματα εντός Ελλάδας, αφού κρίθηκαν ακατάλληλοι (αναρωτιέμαι πως θα αισθάνονταν οι υπάλληλοι της ΔΛΑ και του ΚΕΣΥ, αν εμφανίζονταν ένας παράνομος "νόμος" και τους έλεγε μη αιτιολογημένα ότι θα χάσουν την δουλειά τους σε ηλικία 45 ετών! Κατά τα άλλα, το καλοκαίρι θα θέλουν να προστατεύει την οικογένειά τους στην παραλία κάποιος ναυαγοσώστης! "Οα δ μν, γραμματες κα Φαρισαοι ποκριταί"!)
  9.  εκτοξεύθηκε η δαπάνη ναυαγοσωστικής φύλαξης των δήμων, χωρίς το αποτέλεσμα της ασφάλειας να είναι ανάλογο (τα πανάκριβα και δύσχρηστα πεντάμετρα σκάφη επιχειρούν στα βαθιά ενώ η βιβλιογραφία αναφέρει ότι οι πνιγμοί σπανίως συμβαίνουν μετά τα πρώτα 50μ από την ακτή)
  10.  εκατοντάδες Εκπαιδευτές Ναυαγοσωστικής Ακτής, Εκπαιδευτές Πρώτης Βοήθειας,  Εκπαιδευτές Βασικής/Προχωρημένης Υποστήριξης Ζωής πιστοποιημένοι από Ελληνικές σχολές και διεθνείς οργανισμούς κύρους, στερούνται το δικαίωμα της εργασίας
  11. χιλιάδες πτυχιούχοι ΤΕΦΑΑ είναι δυνητικοί Διευθυντές Σπουδών, Εκπαιδευτές ναυαγοσωστικής και πρώτης βοήθειας και Ναυαγοσώστες, χωρίς την απαραίτητη γνώση τεχνικών διάσωσης και πρώτης βοήθειας από το πανεπιστήμιο, από εγχώριες ή αλλοδαπές σχολές ναυαγοσωστικής
  12. ο ναυαγοσώστης καλείται να επιτελέσει την αποστολή που του ορίζει η νομοθεσία, απροστάτευτος από τις κλιματολογικές συνθήκες, με λανθασμένο εξοπλισμό, μένοντας ευάλωτος σε κυρώσεις για παράλειψη βοήθειας σε κινδυνεύοντα πρόσωπα (άρθρο 307 Ποινικού Κώδικα)
  13. εκατομμύρια Έλληνες και αλλοδαποί λουόμενοι παραμένουν απροστάτευτοι σε πλήθος τραυματισμών στο νερό, αφού ο ναυαγοσώστης εκπαιδεύεται με παρωχημένη διδακτέα ύλη, εξετάζεται και αδειοδοτείται με τρόπο που θα ήταν αστείος (αν δεν ήταν τραγικός, αφού από τις συνέπειες του χάνονται ζωές και επαγγελματικά δικαιώματα), στερείται επαγγελματικού περιγράμματος (job description), εφοδιάζεται με ανεπαρκή ή ακατάλληλο φαρμακευτικό και σωστικό εξοπλισμό, και διοικείται από επόπτη χωρίς εκπαίδευση γύρω από τις αρχές της ηγεσίας


ΤΙΣ ΠΤΑΙΕΙ;
Ο τρόπος με τον οποίο η ΔΛΑ και ο απερχόμενος Υπουργός, Π. Κουρουμπλής προσχηματικά διαβουλεύτηκε και νομοθέτησε, αποτελεί βόμβα δημόσιας υγείας για την χώρα (η Ελλάδα είναι 6η σε θανατηφόρους πνιγμούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών-μελών και 39η σε 116 χώρες, World Health Organization 2014). Ο τρόπος που απαντώνται οι επιστολές με τις οποίες ζητώ διευκρινήσεις, με κάνει να ντρέπομαι για τις υπηρεσίες που απολαμβάνω ως Ευρωπαίος πολίτης από το υπουργείο σας. Η ΔΛΑ μπορούσε να γίνει ο θεσμικός καταλύτης επίλυσης δεκάδων προβλημάτων που μαστίζουν τον κλάδο και την πρόληψη τραυματισμών στην Ελλάδα. Αντ' αυτού, αγνοώντας τις φωνές που ζητούσαν διαβούλευση, έγινε μέρος της διαιώνισης του προβλήματος.
Το γεγονός ότι το Π.Δ. έχει τραγικά κενά που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στους επαγγελματίες και αφήνει απροστάτευτους τους λουομένους, αφήνει έκθετους τους προνομιακούς συνομιλητές του Υπουργείου σας (ως προς το επίπεδο γνώσεών τους), και εσάς ως δημόσια υπηρεσία (ως προς την επιλογή σας να φιμώσετε την συντριπτική πλειοψηφία επαγγελματιών) των οποίων οι προτάσεις ουδέποτε είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν και επ' ουδενί να υιοθετηθούν στην φάση της νομοπαρασκευής.
Σε κάθε επιστολή πολιτών ή επαγγελματιών ναυαγοσωστικής που ζητά εξηγήσεις σχετικά με το γιατί δεν προβλέφτηκαν στο ΠΔ 31/2018 σημαντικές διατάξεις, η απάντηση της ΔΛΑ είναι ότι το Π.Δ. προέκυψε από τη διαβούλευση που έκανε με την ΕΣΝΕ. Δεδομένου όμως ότι η ίδια η ΔΛΑ επέλεξε να έχει ως μοναδικό της συνομιλητή την ΕΣΝΕ (για την ακρίβεια τα 2/3 αυτής), αποκλείοντας κάθε άλλη παραγωγική μονάδα του τόπου (σχολές εκτός ΕΣΝΕ, καταξιωμένοι επιστήμονες φυσικής αγωγής και δημόσιας υγείας, πανεπιστήμια, ενώσεις, αθλητικές ομοσπονδίες κτλ), η ευθύνη πέφτει στην ίδια για δύο λόγους. Πρώτον γιατί δεν άκουσε τις φωνές που ζητούσαν πολυφωνία και δεύτερον γιατί στάθηκε ανίκανη να κρίνει αν ο συνομιλητής της είναι επαρκής. Εν κατακλείδι, φταίνε τα 2/3 της ΕΣΝΕ για το επίπεδο των εισηγήσεών τους; Φταίει η ΔΛΑ που ρύθμισε την νομοπαρασκευή; Φταίει ο Π. Κουρουμπλής που υπέγραψε το ΠΔ 31/2018; Ή φταίνε όλοι αυτοί μαζί;  


ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ "BRAIN DRAIN" ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΟ;
Κύριε Κουβέλη η οικογένειά μου έχει θρηνήσει 3 ανθρώπους στη θάλασσα. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου στρέφεται γύρω από το νερό, με ώθησαν να φύγω το 1998 στο εξωτερικό για να αποκτήσω γνώσεις ναυαγοσωστικής. Υπήρξε περίοδος που μην έχοντας τα εφόδια της ξένης γλώσσας και των χρημάτων, έτρωγα με την αδελφή μου από τα σκουπίδια για να επιβιώσουμε. Αυτό έγινε για να επιμηκύνουμε την παραμονή στο εξωτερικό, να αποκτήσουμε γνώσεις, εμπειρίες, πιστοποιήσεις, και να συμβάλουμε επιστρέφοντας, ώστε να γίνει η Ελλάδα πιο ασφαλής στο νερό. Από το 1994 έως το 2018, έχω εργαστεί ως Στέλεχος του ΚΕΕΛΠΝΟ, Επικεφαλής Αθλητικής Ναυαγοσωστικής της Ελληνικής Ομοσπονδίας Υποβρύχιας Δραστηριότητας, Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ναυαγοσωστικής (Ν. 407/80) και Διδάσκων Αθλητικής Ναυαγοσωστικής στη ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Λέκτορας Υγρού Στίβου/Επισκέπτης Ερευνητής στο Leeds Metropolitan University, και Σύμβουλος Ατυχημάτων-Αγωγής Υγείας στη Γ.Γ. Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας. Έχω εργαστεί ως ναυαγοσώστης, αρχηγός ναυαγοσωστών, εκπαιδευτής και εκπαιδευτής εκπαιδευτών σε όλα τα είδη των λουτρικών χώρων σε πλήθος χωρών. Κατέχω ναυαγοσωστική παιδεία σε όλα τα επίπεδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προπτυχιακό (Erasmus-Socrates), 2 μεταπτυχιακά και διδακτορικό (όλα με διατριβές στην ναυαγοσωστική, μάλιστα το ένα έχει θέμα την ναυαγοσωστική νομοθεσία στην Ελλάδα, την οποία προσκόμισα στο υπουργείο σας αλλά αγνοήθηκε). Διαθέτω πιστοποιημένη εκπαίδευση Εκπαιδευτή και Εκπαιδευτή Εκπαιδευτών σε θέματα διάσωσης, θαλάσσιας επιβίωσης, πρώτης βοήθειας, βασικής και προχωρημένης υποστήριξης ζωής, ναυαγοσωστικής και κολύμβησης (με >150 πιστοποιήσεις από εθνικούς/διεθνείς οργανισμούς δεκάδων χωρών). Είμαι συγγραφέας 16 τεχνικών, πανεπιστημιακών και ξενόγλωσσων βιβλίων ναυαγοσωστικής, περίπου 200 δημοσιεύσεων/ ανακοινώσεων σε διεθνή συνέδρια, φεστιβάλ κινηματογράφου, κεφάλαια βιβλίων και έγκριτα επιστημονικά περιοδικά. Τιμήθηκα x2 για "εξέχουσα συνεισφορά στην ναυαγοσωστική και την ασφάλεια στο νερό παγκοσμίως" από το International Swimming Hall of Fame, 3 φορές με το ανώτατο κοινωνικό βραβείο Diploma "για εξέχουσες υπηρεσίες στην ναυαγοσωστική" από τον 2ο μεγαλύτερο οργανισμό διάσωσης στον κόσμο, το Royal Life Saving Society Commonwealth (τελεί υπό την αιγίδα της Βασίλισσας Ελισάβετ ΙΙ), και κατατάχθηκα ανάμεσα στους "50 Σπουδαιότερους Υδατανθρώπους στην Ιστορία της Κολύμβησης Ανοιχτής Θαλάσσης" ανάμεσα σε Ολυμπιονίκες και θρύλους του Χόλυγουντ από το World Open Water Swimming Association. Το 2012, όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, βραβευμένος για 2η φορά σε Hall of Fame (επιτυχία που επανέλαβε το 2017 ο Νίκος Γκάλης στο μπάσκετ), ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος σε εκπομπή του μου είχε πει: "Είστε τρελός. Άλλοι κλαίνε για να φύγουν από την Ελλάδα. Και εσείς κλαίγατε για να επιστρέψετε; Αυτός είναι ο Έλληνας κύριες και κύριοι!" Όποτε ακούω να γίνεται λόγος από κυβερνητικά χείλη για "Brain Drain", χαμογελώ με τεράστια πικρία ... ήμουν ένας από όσους επέστρεψαν! Μήπως τελικά η διαρροή μυαλών είναι αναπόφευκτη;


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Σε επιστολής της η ΔΛΑ (#29), έγραψε ότι "με δεδομένη την πρόσφατη έναρξη εφαρμογής του σχετικού νομοθετήματος, η Υπηρεσία μας τελεί σε αναμονή των αποτελεσμάτων της, προκειμένου, ακολούθως, αν κριθεί αναγκαίο, να προβεί σε κατάλληλες ενέργειες για την εξάλειψη δυσχερειών και προβλημάτων που τυχόν ανακύψουν". Με άλλα λόγια ψέλλισε (γιατί είναι αδύνατον να παραδεχθεί δημόσια τις τεράστιες ευθύνες σας), ότι έκανε τραγικά λάθη. Έτσι έχρισε το καλοκαίρι του 2018 ως περίοδο αξιολόγησης του Π.Δ. 31/2018, τα αποτελέσματα του οποίου θα χρησιμοποιήσει για να διαπιστώσει σε ποιες αλλαγές θα προβεί. Ποιος είναι ο πήχης της ΔΛΑ για την εξάλειψη των δυσχερειών και των προβλημάτων; Πόσες ζωές κατά την γνώμη της πρέπει να χαθούν για να προβεί σε αλλαγές; Πόσοι επαγγελματίες πρέπει να χάσουν την δουλειά τους; Η δική μου ανάγνωση είναι η εξής: Μετατρέψατε σε "πειραματόζωα" εκατομμύρια Ελλήνων που δικαιούνται να απολαμβάνουν το αγαθό της ασφάλειας στο νερό. Και αφού μετρήσετε πόσοι χάσουν την ζωή τους, θα προβείτε σε τροποποιήσεις. Ταυτόχρονα, αρνείσθε να απαντήσετε αν και σε ποιες αλλαγές θα προβείτε για να αποκαταστήσετε τα λάθη που ζημιώνουν επαγγελματικά όσους επωμίζονται την ευθύνη της ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης και φύλαξης. Ένα φάρμακο πριν διατεθεί στα φαρμακεία, έχει διέλθει μέσα από αυτό που στην φαρμακευτική διάλεκτο ονομάζεται "φάση αξιολόγησης" και περιλαμβάνει μια μακροχρόνια φάση αξιολόγησης, για την εξασφάλιση των προτύπων ασφαλείας, ποιότητας και αποτελεσματικότητας. Στην νομική διάλεκτο, αυτό λέγεται "δημόσια διαβούλευση". Βγάλατε το "φάρμακο" (Προεδρικό Διάταγμα) στην αγορά για να σώσει τον "κόσμο" (λουομένους), και να διευκολύνει το έργο των "γιατρών" (πτυχιούχοι ΣΕΦΑΑ, εκπαιδευτές ναυαγοσωστικής και πρώτης βοήθειας, ιδιοκτήτες σχολών, ναυαγοσώστες, υπεύθυνοι λουτρικών εγκαταστάσεων, ομοσπονδίες ναυταθλητισμού και υγρού στίβου, παράκτιοι δήμοι) χωρίς να το έχετε ελέγξει (δημόσια διαβούλευση). Και αφού διαπιστώσετε ότι το "φάρμακο" αντί να είναι αποτελεσματικό τελικά βλάπτει, ψυλλίζεται την ενδεχόμενη τροποποίηση κάποιων ρυθμίσεων "αν κριθεί αναγκαίο!" Ντροπή σας!

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
(1)     Η επιστολή μου είναι ενυπόγραφη. Αν αισθάνεστε προσβεβλημένοι, σας καλώ να προσφύγετε εναντίον μου στην δικαιοσύνη για συκοφαντική δυσφήμηση. Εκεί θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω σε ένα ακροατήριο (προφανώς μεγαλύτερο από τον αριθμό όσων συμμετείχαν στην "διαβούλευσή" σας), τον ερασιτεχνισμό με τον οποίο βαπτίσατε ως "νέο" κάθε τι παλιό και αναχρονιστικό, στερώντας το δικαίωμα του εργάζεσθαι σε σειρά επαγγελματιών και της ασφάλειας σε όσους απολαμβάνουν τη θάλασσα, κόντρα στην Ελληνική νομοθεσία, το Ευρωπαϊκό δίκαιο και κάθε βέλτιστη πρακτική (best practice) ναυαγοσωστικά προηγμένων οργανισμών της αλλοδαπής.
(2)     Καλώ την ΔΛΑ για 3η φορά, να μου δώσει γραπτά τις 100 διευκρινήσεις που ζήτησα, βάση του δικαιώματος που μου παρέχει το άρθρο 10, παρ. 1 του Συντάγματος της Ελλάδας που ορίζει ότι: "καθένας ή πολλοί μαζί έχουν το δικαίωμα, τηρώντας τους νόμους του Κράτους, να αναφέρονται εγγράφως στις αρχές, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να ενεργούν σύντομα κατά τις κείμενες διατάξεις και να απαντούν αιτιολογημένα σε εκείνον, που υπέβαλε την αναφορά, σύμφωνα με το νόμο."
(3)     Δεδομένης της μη λήψης γραπτής απάντησης σε επιστολές που έστειλα εγώ και άλλοι συνάδελφοι, σας ενημερώνω ότι έχουμε προσφύγει στην δικαιοσύνη, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και προτιθέμεθα να ενημερώσουμε προσεχώς το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και το γραφείο του πρωθυπουργού.
(4)     Κύριε Κουβέλη, το καλύτερο μνημόσυνο για όσους έφυγαν, είναι να προστατευτούν όσοι ακόμα ζουν. Να μην κινδυνεύουν στη θάλασσα οι οικογένειές μας, εσείς, εμείς, όλοι! Δεν έχω προσωπικές διαφορές με όσους αισθανθούν θιγμένοι από το ύφος μου παρά μόνο με το αποτέλεσμα των πράξεών τους. Σας παρακαλώ, μην επαναλάβετε το λάθος του προκατόχου σας όταν προβείτε σε αλλαγές. Αλλάξτε το ΠΔ αφού προηγουμένως το θέσετε σε δημόσια διαβούλευση και λάβετε υπ΄ όψιν τις εισηγήσεις που έχουν κατατεθεί ήδη στις υπηρεσίες σας.

Με εκτίμηση

Στάθης Αβραμίδης, DipEd, BEd, MSc, MPH, PhD
Τιμημένος x 2 από το International Swimming Hall of Fame
Απόγονος 3 συγγενών που "έσβησαν" στη θάλασσα