ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Παιδεία του Ψύλλου Πνίγει τις Προσδοκίες του Νέου Π.Δ. Ναυαγοσωστικής


Η Παιδεία του Ψύλλου Πνίγει 
τις Προσδοκίες του Νέου Π.Δ. Ναυαγοσωστικής

11/11/2017. του Στάθη Αβραμίδη DipEd, BEd, MSc, MPH, PhD, Στέλεχος ΚΕΕΛΠΝΟ-Υπ. Υγείας, Διευθυντής ΑθΝα ΕΟΥΔΑ, Διδάσκων Εφαρμοσμένης και Αθλ. Ναυαγοσωστικής ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Βραβευμένος x 2 από το International Swimming Hall of Fame και x3 από το Royal Life Saving Society Commonwealth για εξέχουσες υπηρεσίες στην παγκόσμια ναυαγοσωστική. elagreece@gmail.com

Ο ψύλλος έχει τεράστιες αλτικές ικανότητες. Πηδάει 500 φορές το ύψος του. Αν τον βάλεις σε μια γυάλα, θα προσπαθήσει να πηδήξει 500 φορές το ύψος του αλλά θα χτυπήσει στο καπάκι. Μια, δυο, τρεις φορές, θα πληγιαστεί το κεφάλι του και θα σταματήσει. Αν τον κλείσεις σε σπιρτόκουτο, θα προσπαθήσει ξανά. Μια δυο, τρεις, θα πληγιάσει το κεφάλι του και δεν θα πηδήξει ποτέ ξανά. Το ίδιο συμβαίνει παντού. Άνθρωποι με τεράστιο δυναμικό απομονώνονται, απογοητεύονται και στη συνέχεια αδιαφορούν. Η ιστορία είναι απλή. Αλλά oi σοφίες διατυπώνονται πάντα με λίγα λόγια. Το ηθικό δίδαγμα αποκτά ενδιαφέρον αν αναλογιστούμε ότι από την παρεμπόδιση έκφρασης του ψύλλου, αρκετοί επαγγελματικοί κλάδοι και ένας λαός θα στερηθούν καλύτερες συνθήκες εργασίας και αναψυχής. Ένας ψύλλος σε θέματα νομοθεσίας ναυαγοσωστικής θάλασσας είμαι και εγώ (και δεν είμαι ο μόνος)!

Το Πρόβλημα είναι Πολυδιάστατο
Ο πνιγμός αποτελεί σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας στην Ελλάδα με πολυδιάστατες επιπτώσεις. Κατατάσσεται 6η στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 χωρών-μελών και 39η σε σύνολο 116 χωρών (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, 2014). Αυτό είναι η κορυφή του παγόβουνου. Το 95% των ζευγαριών που έχασαν παιδί από πνιγμό χωρίζει την πρώτη 5-ετία. Όσοι επιβιώνουν από νευρολογικές βλάβες επιβαρύνουν κοινωνικά και οικονομικά την οικογένειά τους και την πολιτεία. Η χώρα δημογραφικά συρρικνώνεται. Οι εμπλεκόμενες επαγγελματικές ομάδες (ναυαγοσώστες, σχολές, εκπαιδευτές, πτυχιούχοι ΣΕΦΑΑ) εργάζονται σε ομιχλώδες τοπίο. Η επικαιροποίηση της ναυαγοσωστικής νομοθεσίας είναι επιτακτική.

Ερωτήσεις που Απορρέουν από το Πρόβλημα
Το παραπάνω πρόβλημα εγείρει διάφορα ερωτήματα. Ποιες επαγγελματικές κατηγορίες είναι αρμόδιες για την άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή και του ναυαγοσώστη; Τι πιστοποιήσεις έχει ανάγκη η Ελληνική κοινωνία να χορηγούνται από τις σχολές ναυαγοσωστικής προκειμένου να καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες των λουτρικών εγκαταστάσεων; Ποια πρέπει να είναι η διδακτέα, εξεταστέα ύλη και η διαδικασία εξέτασης; Ποιος πρέπει να είναι ο σύγχρονος διδακτικός και σωστικός εξοπλισμός; Αυτά είναι πολύ λίγα από τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν θεσμοθετημένα και κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης.

Οι 60 μέρες που θα κρίνουν μια 20-ετία!
Στις 14/10/2017, ο εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΝΠ), Πέτρος Αλικάκος στην τελετή έναρξης του 3ου Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ναυαγοσωστικής της ΕΟΥΔΑ πολύ εύστοχα, είπε: "Τονίζεται ότι επιβάλλεται από τις περιστάσεις μια ευρεία δικτύωση των λοιπών εμπλεκομένων φορέων, κρατικοί ή μη, επαγγελματικοί, εθελοντικοί, έτσι ώστε όλοι μαζί από κοινού δρώντας ως ενεργοί συμπληρωματικοί βραχίονες, να καλλιεργήσουν την κολυμβητική και ναυαγοσωστική παιδεία και την ναυτοσύνη εν γένει όπως άλλωστε αρμόζει στους πολίτες μιας θαλασσινής χώρας όπως της Ελλάδος". Αλήθεια, πόσοι από τους προαναφερθέντες ερωτήθηκαν και πόσες από τις προτάσεις τους ελήφθησαν υπ' όψιν; Με δεδομένη την δυσκολία να επικαιροποιηθεί οτιδήποτε νομοθετηθεί (πέρασαν 17 χρόνια μέχρι να αποφασίσει ένας υπουργός με ισχυρή βούληση, ο Δρ. Παναγιώτης Κουρουπλής, ότι κάτι πρέπει να βελτιωθεί), είναι φανερό ότι η παρούσα φιλόδοξη προσπάθεια πρέπει να είναι συντριπτικά (και όχι επιφανειακά) καλύτερη από όσα ισχύουν σήμερα. Γιατί μόνο έτσι θα αποτελέσει μια ικανή βάρκα που δεν θα μπάζει ξανά νερά, και θα μας ταξιδέψει με ασφάλεια στο μέλλον. Σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύουμε να βαπτίσουμε "νέο" ό,τι στην πλειοψηφία των διατάξεών του είναι υπερβολικά "παλιό". Οι επόμενες 60 ημέρες θα κρίνουν την τύχη της επόμενης 20-ετίας στην πρόληψη πνιγμών στη θάλασσα και τις συνθήκες εργασίας όσων την υπηρετούν. Χαιρετίζω τις όποιες θετικές βελτιώσεις προβλέπει το σχέδιο Π.Δ. που επιτεύχθηκαν μέσα από τη διαβούλευση του ΥΝΝΠ με την ηγεσία της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας. Φανταστείτε πόσο καλύτερο θα ήταν το τελικό αποτέλεσμα αν σε αυτή την διαβούλευση συμμετείχαν όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας. Ποιοι είναι αυτοί; Μα φυσικά όσοι επηρεάζονται από αυτό. Εκτός από τους θεσμικούς παράγοντες του ΥΝΝΠ,  είναι όλες τις παραγωγικές δυνάμεις της πατρίδας που έχουν αποδεδειγμένα γνώσεις και επιθυμούν τον δημόσιο διάλογο. Με άλλα λόγια, είναι ο κλάδος των πτυχιούχων φυσικής αγωγής και αθλητισμού (εκπροσωπούμενος από τα μέλη ΔΕΠ των ΣΕΦΑΑ και την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής), το ΚΕΕΛΠΝΟ, η ΕΟΥΔΑ, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός (ως πλήρες μέλος του International Life Saving Federation στην Ελλάδα) και ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος. Είναι επίσης οι τουλάχιστον άλλες 10 σχολές ναυαγοσωστικής που αγνοούν το περιεχόμενο του σχεδίου Π.Δ. και ζήτησαν άκαρπα με την "Επιστολή των Δώδεκα" να συνδράμουν στο δημόσιο διάλογο. Έχοντας υπ' όψιν ότι κριτής όλων είναι ο λαός και η ιστορία σε ό,τι κάνουμε, λέμε και κυρίως υπογράφουμε, και σε συνέχεια σειράς προτάσεων που κατέθεσα στην ΔΛΑ και το ΥΝΝΠ τα τελευταία χρόνια, σήμερα (την "δωδεκάτη ώρα"), λίγο πριν προωθηθεί προς υπογραφή το νέο Π.Δ. της ναυαγοσωστικής θάλασσας, αποφάσισα να αποσυρθώ από τον δημόσιο διάλογο. Νιώθω ότι έπειτα από 11 χρόνια προσπαθειών, ο ζωτικός μου χώρος είναι ένα σπιρτόκουτο και το κεφάλι μου γέμισε πληγές! Οι παρακάτω είναι μερικές από τις προτάσεις μου (συνοδευόμενες από εμπεριστατωμένα και επιστημονικά τεκμηριωμένα παραρτήματα 47 σελίδων) που δεν πρόκειται να καταθέσω στο ΥΝΝΠ γιατί δεν θα ληφθούν υπ' όψιν, αλλά που είναι στην διάθεση οποιουδήποτε τα ζητήσει.
                                                       "Κριτής όλων είναι ο λαός και η ιστορία σε ό,τι κάνουμε, λέμε και κυρίως υπογράφουμε!"









Γενικές Προτάσεις
Τίτλος του Π.Δ.: Η πρόληψη τραυματισμών στη θάλασσα που υπηρετεί το υπό θέσπιση Π.Δ. είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο που εμπλέκει έμμεσα ή άμεσα σχολές ναυαγοσωστικής, πλήθος επαγγελματικών κλάδων (ιδιοκτήτες σχολών εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής και ταχυπλόων σκαφών, ιδιοκτήτες λουτρικών χώρων, διευθυντές σχολών και λουτρικών χώρων, ναυαγοσώστες, εκπαιδευτές, επικεφαλείς, πτυχιούχους ΣΕΦΑΑ, θεσμικούς παράγοντες υπουργείων Ναυτιλίας, Υγείας, Παιδείας, Τουρισμού, Εργασίας, και Αθλητισμού) και φυσικά όσους απολαμβάνουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους, δηλαδή λουόμενοι για αναψυχή, αθλητισμό και αποκατάσταση στη θάλασσα. Για την διασαφήνιση των όρων, προτείνεται να αντικατασταθεί ο όρος "Σχολές Ναυαγοσωστικής Εκπαίδευσης" από τον όρο "Σχολές Εκπαίδευσης Ναυαγοσωστικής Θάλασσας". Ομοίως να αντικατασταθεί και ο τίτλος του άρθρου ως εξής: "Καθορισμός προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας σχολών εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής θάλασσας – Καθορισμός προϋποθέσεων χορήγησης άδειας ναυαγοσώστη θάλασσας από Λιμενικές Αρχές –Καθορισμός περιπτώσεων υποχρεωτικής πρόσληψης ναυαγοσώστη θάλασσας, σε οργανωμένες ή μη παραλίες, για την προστασία των λουομένων στο θαλάσσιο χώρο."
Διδακτικό προσωπικό: (α) Κατάργηση του καθηγητή Αγγλικών, δεδομένου ότι όλοι οι Έλληνες διδάσκονται Αγγλικά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αντικατάσταση με πίνακα Αγγλικής ναυαγοσωστικής ορολογίας (οι ώρες που προβλέπονται για τη διδασκαλία Αγγλικών, μπορούν να αξιοποιηθούν για την μεγιστοποίηση της απόδοσης στην ανάνηψη και διάσωση στο νερό. (β) Κατάργηση του Εκπαιδευτή Αυτοδυτών ως αρμοδίου για να εκπαιδεύει το πρακτικό μέρος της Ναυαγοσωστικής Θάλασσας. Όποιος διατηρήσει αυτή τη ρύθμιση που λανθασμένα είχε ενταχθεί στο Π.Δ. 23/2000, φανερώνει άδηλα πλήρη άγνοια των διεθνών πρακτικών και απαιτήσεων του ναυαγοσωστικού επαγγέλματος, συγχέοντας την επαγγελματική (rescue) ή ερασιτεχνική διάσωση (lifesaving) με την επαγγελματική ναυαγοσωστική (lifeguarding).  (γ) Κατάργηση του Ιατρού ως του μοναδικού αρμόδιου για τη διδασκαλία της πρώτης βοήθειας και αντικατάστασή από Εκπαιδευτή Πρώτης Βοήθειας. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, να επιτραπεί η πρόσληψη και απασχόληση για τη διδασκαλία πρώτης βοήθειας επιπροσθέτως KAI σε Εκπαιδευτές Πρώτης Βοήθειας πιστοποιημένους από οργανισμούς που τελούν υπό την αιγίδα του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας (European Resuscitation Council, International Liaison Committee of Resuscitation, Διεθνής Ερυθρός Σταυρός και Ερυθρά Ημισέληνος, Σαμαρείτες Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού κτλ).
Διευθυντής: Αντικατάσταση του όρου "Διευθυντής Σπουδών" με τον όρο "Διευθυντής". Έτσι θα απαλλαγεί ο διευθυντής από την υποχρέωση να είναι πτυχιούχος ΣΕΦΑΑ για να ορίζει το περιεχόμενο σπουδών και συνεπώς θα επιτραπεί στους ιδρυτές σχολών προ του Π.Δ. 23/2000 να εργάζονται ως Διευθυντές των σχολών τους (βάση ελαχίστων τυπικών προσόντων που θα αποδεικνύουν τη συνάφεια με τον κλάδο πχ εργασιακή εμπειρία και πιστοποιήσεις στο χώρο της ναυαγοσωστικής/ πρώτης βοήθειας). Ο Διευθυντής θα ακολουθεί το πρόγραμμα σπουδών που θα ορίζεται σε εθνικό επίπεδο από το περιεχόμενο που θα ορίζει το Π.Δ. χωρίς να αυτοσχεδιάσει. Ένταξη πτυχιούχων ΣΕΦΑΑ με ανώτερους τίτλους (μεταπτυχιακό, διδακτορικό) και συνάφεια με τη ναυαγοσωστική, στο διευθυντικό/ διδακτικό προσωπικό.
Σύγγραμμα: Καθορισμός ενιαίου συγγράμματος σε εθνικό επίπεδο για την επίτευξη τυποποίησης. Έως τώρα η κάθε σχολή διδάσκει ό,τι νομίζει καλύτερο χωρίς να υπάρχει ενιαία εθνική γραμμή.
"Κανείς δεν τα καταφέρνει. Το πρόβλημα δεν είναι αυτό. Είναι ότι νιώθεις πως είσαι κοντά και δεν τα καταφέρνεις. Δεν είσαι αρκετά καλός. Και παρά τα οράματά σου, είσαι ανεπαρκής. Ανθρώπινο είναι. Και πολύ σκληρό!" (Τσάπλιν).
Διδακτέα Ύλη: Επικαιροποίηση της παρωχημένης και ανεπαρκούς διδακτέας ύλης (λχ ενσωμάτωση ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση λουομένων ΑμεΑ, του φαινομένου "shallow water blackout", αγχώδους μετατραυματικής διαταραχής, επιθανάτιων εμπειριών κτλ.). Περιορισμός διδασκαλίας στην ορολογία Αγγλικών, κατάργηση διδασκαλίας μετεωρολογίας, έμφαση στη διδασκαλία πρώτης βοήθειας με πρακτικό και όχι θεωρητικό τρόπο.
Διδακτικός και Σωστικός Εξοπλισμός: Κατάργηση σωσιβίου (rescue can) και καθορισμός αποκλειστικά του σωλήνα (rescue tube). Διασαφήνιση ότι η σωστική σανίδα (rescue board) δεν ταυτίζεται με τις μικρές σανίδες για παιδιά που διαθέτουν τα super market/καταστήματα παιχνιδιών για να σερφάρουν με το σώμα τους αλλά έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές (μήκος, χερούλια, μέγεθος). Σύσταση ένταξης (τουλάχιστον προαιρετικά) στον εξοπλισμό της λουτρικής εγκατάστασης ή/και της σχολής, σύγχρονων τεχνολογιών (αυτόματο σύστημα υποβρύχιου εντοπισμού θύματος πνιγμού, τηλεκατευθυνόμενων βοηθημάτων διάσωσης, χρήση QCPR για εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ) προς εξασφάλιση της ταχύτερης και ασφαλέστερης διεξαγωγής της διάσωσης για τον ναυαγοσώστη και το θύμα. Πρόβλεψη χρήσης μηχανοκίνητου σκάφους (ταχυπλόου με μήκος ικανό να χωράει 2 ναυαγοσώστες και 1 θύμα ή jet ski με πλωτό φορείο).
Πιστοποιήσεις-Εκπαιδευτικές Βαθμίδες: Ένταξη νέων πιστοποιήσεων στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολών προκειμένου να καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες (Αρχηγός Ναυαγοσωστών, Διαχείριση Τραυματισμένης Σπονδυλικής Στήλης, Διασώστης Νερού, Εκπαιδευτής Ναυαγοσωστικής Θάλασσας, Εκπαιδευτής Διάσωσης Νερού, Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Ναυαγοσωστικής Θάλασσας).
Εξεταστέα Ύλη: Καθορισμός διάρκειας, διδακτέας και εξεταστέας ύλης και τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων ώστε να εξασφαλιστεί τυποποίηση από τις σχολές και την επιτροπή εξετάσεων για άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.
Ορολογία: Εμπλουτισμός άρθρου με ορισμούς και αρκτικόλεξα για την σαφήνεια των όρων.
Όριο Ηλικίας Ναυαγοσώστη Θάλασσας: Κατάργηση του ορίου ηλικίας του ναυαγοσώστη. Όλοι οι πιστοποιημένοι ναυαγοσώστες με δίπλωμα σε ισχύ, ανεξαρτήτου ηλικίας, πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα εργασίας. Όποιος δεν έχει την ικανότητα, θα φαίνεται στις εξετάσεις. Η παρούσα διάταξη δηλώνει άγνοια του νομοθέτη και έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα: (1) Αφήνει στο περιθώριο ικανούς επαγγελματίες ναυαγοσώστες που για να έφτασαν σε αυτή την ηλικία και εξακολουθούν να ασκούν το επάγγελμα, σημαίνει ότι έχουν αγάπη και εμπειρία. (2) Δημιουργεί άνιση αντιμετώπιση ενός κλάδου από πλευράς της πολιτείας. (3) Η πολιτεία που απαιτεί την φύλαξη των παραλιών με ναυαγοσώστες, έρχεται με αυτή την διάταξη και μειώνει αριθμητικά τον αριθμό των υποψηφίων εργαζομένων, ωθώντας δήμους, εργολάβους και σχολές σε μια μάταιη και ανεπιτυχή αναζήτηση υποψηφίων για την κάλυψη θέσεων εργασίας. Το αποτέλεσμα είναι οι σχολές να εκπαιδεύουν διαχρονικά λιγότερους ναυαγοσώστες, αφού το κίνητρο της εργασίας έχει "ημερομηνία λήξεως", οι εργολάβοι δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, οι δήμοι υποβάλλονται σε πρόστιμο, οι παραλίες μένουν αφύλακτες και οι λουόμενοι μένουν εκτεθειμένοι σε τραυματισμούς.
Ωράριο Εργασίας: Επέκταση του ωραρίου εργασίας του ναυαγοσώστη. Λόγω υπεριώδους ακτινοβολίας, αρκετοί λουόμενοι που ανήκουν στον ευάλωτο πληθυσμό (ηλικιωμένοι, οικογένειες με μικρά παιδιά), επιλέγουν να κολυμπήσουν τις πρωινές ή τις απογευματινές ώρες. Η μετάθεση του ωραρίου αντί της επέκτασης, αφήνει αφύλακτους είτε τους πρωινούς είτε τους απογευματινούς λουομένους. Η διάρκεια της σεζόν να είναι 15/5-30/8 τουλάχιστον και να επεκτείνεται βάση του καιρού και της λειτουργίας των λουτρικών εγκαταστάσεων  ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των λουομένων και η συμπλήρωση του απαιτούμενου αριθμού ενσήμων για την λήψη επιδόματος ανεργίας κατά τους χειμερινούς μήνες από τον εποχικό ναυαγοσώστη.
Ισχύς πιστοποιήσεων: Όλες οι πιστοποιήσεις που θα χορηγεί η σχολή εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής θάλασσας, να έχουν ημερομηνία λήξης, όπως σε όλες τις χώρες. Έρευνα έδειξε ότι η αρχική εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ και πιστοποίηση αποδεικνύει επάρκεια την στιγμή της εξέτασης (και για χρονική περίοδο 6 μηνών) και όχι παντοτινή. Το Δίπλωμα Ναυαγοσώστη Θάλασσας να έχει ισχύ 2 έτη ενώ του Εκπαιδευτή/ Εκπαιδευτή Εκπαιδευτών 4 έτη, πρακτική που ακολουθείται σε όλες τις χώρες με εμπειρία.
Αθλητική Ναυαγοσωστική: Όλοι οι επαγγελματίες, οφείλουν να διατηρούν υψηλό επίπεδο φυσικής κατάστασής. Το ίδιο συμβαίνει και στα πληρώματα ελικοπτέρων που με πτώσεις εκτελούν διασώσεις στο νερό (Rescue Swimmers). Μια ρύθμιση που θα προβλέπει τη συμμετοχή των επαγγελματιών σε συλλόγους και αγώνες αθλητικής ναυαγοσωστικής θα προσφέρει κίνητρα συνεχούς εξάσκησης.
Αλλοδαποί Τίτλοι Σπουδών: Τίτλοι σπουδών Ναυαγοσώστη, Εκπαιδευτή κτλ από χώρες-μέλη της ΕΕ αλλά και διεθνώς αναγνωρισμένων οργανισμών να θεωρούνται ισότιμοι των Ελληνικών.
Οφθαλμίατρος: Τα ερεθίσματα του ναυαγοσώστη για τον εντοπισμό θύματος είναι οπτικά. Να ζητείται πιστοποιητικό οφθαλμιάτρου.
Εναρμόνιση με το ILS: Ενσωμάτωση ρύθμισης που να προβλέπει ισοτιμία με τίτλους σπουδών της αλλοδαπής, για όσους επιθυμούν να εργαστούν στο εξωτερικό, βάση προδιαγραφών του International Life Saving Federation.
Παραρτήματα: Ενσωμάτωση 21 νέων παραρτημάτων προς διευκόλυνση του έργου των σχολών, του προσωπικού τους, των λουτρικών εγκαταστάσεων, της λιμενικής αρχής και της επιτροπής που αξιολογεί τους πιστοποιημένους ναυαγοσώστες (Αγγλική Ορολογία Ναυαγοσωστικής, Δείγματα Αυτόματου Συστήματος Υποβρύχιου Εντοπισμού Θυμάτων για Θάλασσα, Σήματα σε Ταμπέλες, Περιεχόμενο Φαρμακείου και Ιατρικός Εξοπλισμός Ναυαγοσώστη, Ναυαγοσωστικός εξοπλισμός, Βιβλίο Συμβάντων, Ναυαγοσωστική Ενδυμασία, Είδη Σημαιών, Απεικόνιση Ναυαγοσωστικά Φυλασσόμενης Ακτής με Έμφαση στην Ράμπα για την Πρόσβαση Αναπηρικού Αμαξιδίου στο Νερό, την Οριοθέτηση του Λουτρικού Χώρου σε Ακτίνα 100μ από την Στεριά και τον Διάδρομο Μηχανοκίνητων-Κωπήλατων Σκαφών, Αίτηση Υποψηφίου σε Σχολή Εκπαίδευσης Ναυαγοσωστικής Θάλασσας, Έντυπο Πολιτικής Προστασίας Παιδιών, Έντυπο Αξιολόγησης Εκπαίδευσης, Δείγμα Διπλώματος Ναυαγοσώστη, Έντυπο Εξέτασης Διασώστη Νερού, Έντυπο Εξέτασης Ναυαγοσώστη Θάλασσας, Έντυπο Εξέτασης Αρχηγού Ναυαγοσωστών, Έντυπο Εξέτασης Διαχείρισης Τραυματισμένης Σπονδυλικής Στήλης, Έντυπο Εξέτασης Εκπαιδευτή Ναυαγοσωστών Θάλασσας και Εκπαιδευτή Διάσωση Νερού, Έντυπο Δήλωσης Διεξαγωγής Γραπτής και Πρακτικής Δοκιμασίας, Πίνακας Εκτίμησης Κινδύνου Λουτρικών Εγκαταστάσεων, Διδακτέα ύλη που πρέπει να καλύπτεται κατά το ελάχιστο στην εκπαίδευση και στο εκπαιδευτικό σύγγραμμα που θα διανέμουν δωρεάν οι σχολές ναυαγοσωστικής θάλασσας στους υποψηφίους τους και θα διατίθεται σε κάθε λουτρικό χώρο ως μέρος των Γραπτών Διαδικασιών Λειτουργίας).

Επίλογος
Στην ταινία "Τσάπλιν" του Ρίτσαρντ Ατένμπορω, ο Τσάρλι Τσάπλιν, γέρος πια, λέει στον βιογράφο του. "Όταν κάνεις ότι έκανα εγώ ... και θες με πάθος να πεις μια ιστορία... να πας λίγο πιο μακριά... έχεις μόνο μια ευκαιρία. Και εγώ δεν τα κατάφερα ποτέ. Κανείς δεν τα καταφέρνει. Το ξέρεις αυτό. Το πρόβλημα δεν είναι αυτό. Είναι ότι νιώθεις πως είσαι κοντά και δεν τα καταφέρνεις. Δεν είσαι αρκετά καλός. Δεν έχεις αρκετό ταλέντο. Και παρά τα οράματά σου, είσαι ανεπαρκής. Ανθρώπινο είναι. Και πολύ σκληρό". "Γιατί δεν το προσθέτεις αυτό (στη βιογραφία σου);" τον ρωτά. "Δεν είναι σημαντικό. Κρίνεσαι απ' αυτό που έκανες, όχι απ΄ αυτό που δεν έκανες. Δεν άλλαξα τίποτα!" Συνοψίζοντας, το προσχέδιο Π.Δ. προικίστηκε με 20 θετικές διατάξεις σε σχέση με το 23/2000. Χειροκροτώ τους υπαλλήλους του ΥΝΝΠ και τους λίγους εκπροσώπους της ΕΣΝΕ που είχαν την αποκλειστικότητα αυτού του αποτελέσματος. Τα καλά να λέγονται. Δυστυχώς όμως, υπολείπεται κατά 47 σελίδες διατάξεων από αυτό που θα έπρεπε να περιέχει [Οι Προτάσεις ΕνόςΨύλλου Ναυαγοσώστη]. Και αυτό με κάνει να εξακολουθώ να νιώθω υπερβολικά φτωχός παρά την προαναφερθείσα προίκα. Θλίβομαι για τους πνιγμούς και τα προβλήματα που έρχονται! Τελικά, αφού δεν τα κατάφερε ένας Τσάπλιν στην Αμερική (εκεί που "τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα"), τι θα μπορούσε να καταφέρει ένας τόσο δα ψύλλος στην Ελλάδα...;

Βιβλιογραφία-Κατατεθειμένες Προτάσεις
Avramidis, S. (2010). Lifeguard Legislation in Greece. International Journal of Aquatic Research and Education¸ 4(3), 312-327.
Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τη Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με θέμα "Προεδρικό Διάταγμα: Πρόληψη, Διάσωση και Φροντίδα Ατυχημάτων στο Νερό" (κατατέθηκαν μέσω e-mail στις 20-1-2014).
Επιστολή της ΕΟΥΔΑ: "Προτάσεις Επικαιροποίησης του ΠΔ 23/2000. αθλητική ναυαγοσωστική" (αρ. πρωτ. 6566/22-4-2015).
Αβραμίδης, Σ. (2016). Πρόληψη, Διάσωση και Φροντίδα για την Προστασία της Δημόσιας Υγείας από Ατυχήματα στο  Νερό. Πτυχιακή Εργασία. Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.
Προτάσεις του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Δρ. Παναγιώτη Κουρουμπλή: "ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ (ΠΔ 23/2000)" (κατατέθηκαν μέσω e-mail στις 8-5-2017)
Επιστολή του Δρ. Στάθη Αβραμίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Δρ. Παναγιώτη Κουρουμπλή "Διατριβή για τα Υδάτινα Ατυχήματα: Προτάσεις Επικαιροποίησης του ΠΔ 23/2000 για Σχολές Ναυαγοσωστικής και Παράκτιες Λουτρικές Εγκαταστάσεις" με συνημμένη διατριβή 472 σελίδων (κατατέθηκε στις 9-6-2017).
Η Επιστολή των Δώδεκα: "Παράταση του χρόνου διαβούλευσης επί του σχεδίου Π.Δ. για τη Ναυαγοσωστική Θάλασσας" (10 εκπροσώπων σχολής ναυαγοσωστικής, Λουκά Μπισταράκη, Στάθη Αβραμίδη) προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (που δηλώνουν αφ' ενός ότι δεν έχουν ενημερωθεί για το περιεχόμενο και αφ' ετέρου επιθυμία συμμετοχής στον δημόσιο διάλογο για το σχέδιο Π.Δ. (κατατέθηκε με e-mail στις 30-10-2017).