Δάφνη 10.6.2023. Ο Σύλλογος Διδακτικού Ερευνητικού και
Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΔΕΕΠ) της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και
Αθλητισμού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), διοργάνωσε επετειακή εκδήλωση για τα 40 χρόνια λειτουργίας και προσφοράς της Σχολής.
Η εκδήλωση διεξήχθη σε έντονα
συναισθηματικό κλίμα που περιείχε ιστορικά στοιχεία, αναφορές σε στιγμές-ορόσημο που σημάδεψαν γενιές αγωνιστών σπουδαστών και καθηγητών και έθεσαν τα
θεμέλια για την αναβάθμιση, την διατήρηση και την διάδοση της αθλητικής
επιστήμης στην Ελλάδα.
ΕΝΑΡΞΗ
Την εκδήλωση άνοιξε ο συντονιστής Καθηγητής και
Πρόεδρος του ΣΔΕΕΠ της Σχολής,
Γ. ΜΠΑΓΙΟΣ, λέγοντας: «Ο Σύλλογος δεν θέλει να αναγορευτεί κριτής
της αλήθειας. Μπορεί όμως να αναδείξει μέσα από τις ‘χαραμάδες’ που δεν έχουν
κλείσει με το πέρασμα των χρόνων, όσα συνέβησαν ώστε να μάθουμε περισσότερα και
να γίνει η Σχολή μας ωφέλιμη στην Κοινωνία!»
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ
Ακολούθησαν
χαιρετισμοί σημαντικών προσωπικοτήτων που πραγματοποιήθηκαν από απόσταση ή δια
ζώσης.
Ο Καθηγητής Μ.Α.
ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ και Πρύτανης του ΕΚΠΑ, είπε: «Η ιστορική διαδρομή της
Γυμναστικής στη χώρα μας εκφράζεται σήμερα με τη ΣΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών,
η οποία με το σημαντικό της έργο αποτελεί μια καταξιωμένη σχολή με διακριτό
στίγμα και σημαντική προσφορά στη φυσική αγωγή και στον αθλητισμό.»
Ο Καθηγητής Δ.
ΚΑΡΑΔΗΜΑΣ και Αντιπρύτανης του ΕΚΠΑ, είπε: «Το Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι περήφανο για
το έργο που προσφέρει η σχολή, με την ολόπλευρη εκπαίδευση των στελεχών Φυσικής
Αγωγής, το επιστημονικό έργο που παράγει και συμβάλει στην ευεξία και τη
θωράκιση της υγείας όλων μας.»
Ο Καθηγητής
και Κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Κ. ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ, είπε: «Οι
παλαιότεροι συνάδελφοι έβαλαν τα θεμέλια για την Ανωτατοποίηση της Σχολής, κι
όλοι εμείς συνεχίζουμε για την καλύτερη θέση που πρέπει να έχει σήμερα στο
Πανεπιστήμιο Αθηνών, προσφέροντας ουσιαστικό επιστημονικό έργο.»
Ο Δήμαρχος
Δάφνης-Υμηττού Α. ΜΠΙΝΙΣΚΟΣ, είπε: «Η Σχολή έχει ταυτιστεί με το Δήμο
μας αφού δίνει ζωή στην πόλη μας και είμαστε χαρούμενοι που αρκετές χιλιάδες
πτυχιούχοι της Σχολής ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους και την επαγγελματική τους
προοπτική απ’ αυτό το χώρο.»
Ο Ομότιμος Καθηγητής
και π. Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Β. ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ, είπε: «Ο αδιαπραγμάτευτος
αγώνας που κάναμε για να βρούμε τη μοίρα μας και να φέρουμε την Αθλητική
Επιστήμη στο προσκήνιο δικαιώθηκε πανηγυρικά και είμαστε περήφανοι γι’ αυτή την
προσπάθεια. Πήγαμε όλοι μαζί κι ας μας λιθοβολούσαν! Όλα θα ήταν καλύτερα στον
κόσμο εάν οι επιστήμονες ήταν ποιητές!»
Η Καθηγήτρια και π.
Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Δ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΗ, είπε: «Όλοι οι δάσκαλοι της ΕΑΣΑ στήριξαν
τους αγώνες της δικής μας γενιάς για την Ανωτατοποίηση. Να συνεχίσουμε να
καταλαβαινόμαστε και να είμαστε περήφανοι για τις κατακτήσεις μας!»
Ο Καθηγητής και π.
Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Γ. ΒΑΓΕΝΑΣ, είπε: «Ο αγώνας των σπουδαστών της
ΕΑΣΑ ευοδώθηκε με επιτυχία, όμως σήμερα θα πρέπει να γίνει προσπάθεια να μην γίνει
η νόθευση του Δημόσιου χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και της Σχολής».
Ο Ομότιμος Καθηγητής
και π. Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Η. ΔΗΜΑΣ, είπε: «Η Ανωτατοποίηση της ΕΑΣΑ
ήταν σταθμός στην ιστορία της Φυσικής Αγωγής και αναβάθμιση των πτυχιούχων μας στην εκπαίδευση.
Να συνεχιστούν οι αγώνες και να περιφρουρηθούν οι κατακτήσεις μας.»
Ο Ομότιμος Καθηγητής
και π. Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Σ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ, είπε: «Αποκρούσαμε
κρίσιμες στιγμές σε βάρος του Τμήματος μας. Με συμπόρευση και ομοθυμία, εμποδίσαμε
σχέδια σε βάρος της αυτοτέλειας και της λειτουργίας του Τμήματος και πετύχαμε
την μετεξέλιξή του σε Σχολή!»
Ο π. Πρόεδρος
Συλλόγων Φοιτητών ΕΑΣΑ, Τ. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, είπε: «Οι βασικοί παράγοντες
που συνέβαλαν στη διαμόρφωση των αγωνιστικών συνθηκών εκείνης της περιόδου ήταν
το δημοκρατικό φρόνημα της
πλειοψηφίας των καθηγητών που στήριζαν το κίνημα, οι μεγάλοι αθλητές που
συνέβαλαν με το κύρος τους και την επιρροή τους αποφασιστικά αυτό τον αγώνα,
όπως και η δράση του επιστημονικού μας φορέα, της Πανελλήνιας Ένωσης Πτυχιούχων
Φυσικής Αγωγής.»
Ο π. Πρόεδρος
Συλλόγων Φοιτητών ΕΑΣΑ, Α. ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ, είπε: «Ενωμένοι οι σπουδαστές
της ΕΑΣΑ, παρά τις εχθρικές έως και αποκρουστικές καταστάσεις που έζησαν στα
χρόνια της Ανωτατοποίησης, ήταν αποφασισμένοι να πετύχουν την αναβάθμιση των
σπουδών και πεπεισμένοι πως τίποτα δεν κερδίζεται χωρίς αγώνα!»
Ο π. Πρόεδρος
Συλλόγων Φοιτητών ΕΑΣΑ, Ν. ΓΕΛΑΔΑΣ, είπε: «Το πνεύμα του αγώνα
κυριάρχησε τα χρόνια εκείνα, που βρήκε δικαίωση με την Ανωτατοποίηση της
Σχολής, η οποία αποτελεί ιστορικό γεγονός για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό
στην πατρίδα μας. Ο συνδικαλισμός (σπουδαστικός) αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης
για αρκετούς συμφοιτητές μας ώστε να αγωνιστούν και να προσφέρουν, αξίζοντας ο καθένας τη σπονδή
στον άγνωστο αγωνιστή γυμναστή!»
Ο π. Πρόεδρος Συλλόγων Φοιτητών ΕΑΣΑ, Γ. ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ, είπε: «Πριν 40 και πλέον χρόνια παλέψαμε για μαζικό και επιστημονικό αθλητισμό. Σήμερα ας μην επαναπαυόμαστε. Να πρωτοστατήσει η Σχολή στην επιμόρφωση των συναδέλφων και στη διαφύλαξη των επαγγελματικών δικαιωμάτων!»
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Ακολούθησαν
εισηγήσεις από μέλη του διδακτικού προσωπικού της σχολής, μέσα από τις οποίες
διεξήχθησαν σημαντικά συμπεράσματα.
Ο Καθηγητής και Μέλος
Δ.Σ. του ΣΔΕΕΠ, Κ. ΜΠΟΥΝΤΟΛΟΣ, είπε: «Την περίοδο 1974-1983,
πραγματοποιήθηκαν αγώνες και θυσίες από την Κοινωνία, τους σπουδαστές και τους
διδάσκοντες της ΕΑΣΑ για να κατακτηθεί η ανωτατοποίηση της Σχολής. Οι κρίσεις
που πέρασε η Σχολή ήταν αρκετές και επώδυνες. Ξεπεράστηκαν με δικαστικούς,
συλλογικούς, ακαδημαϊκούς και προσωπικούς αγώνες. Τίποτα δεν χαρίστηκε, όλα
κατακτήθηκαν με αγώνες!»
Η Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ,
Ε. ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ, είπε: «Τα προγράμματα σπουδών της Σχολής στο πέρασμα των
χρόνων δοκιμάστηκαν και υποστηρίχτηκαν από τους διδάσκοντες. Τα συνέδρια έδωσαν
βήμα σε εκατοντάδες νέους επιστήμονες να υποστηρίξουν τις εργασίες τους και να
προσφέρουν νέα γνώση.»
Το Μέλος ΕΕΠ, Ε.
ΓΚΟΡΤΣΙΛΑ, είπε: «Οι χιλιάδες των Πτυχιούχων μας ήταν μια ζωντανή δύναμη
να υπηρετήσουν τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμού στον τόπο μας.»
Ο Επίκουρος Καθηγητής
ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Π. ΜΠΟΤΩΝΗΣ, είπε: «Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές και οι
κάτοχοι τίτλων της Σχολής αποτελούν την ουσιαστική παρακαταθήκη για το παρόν
και το μέλλον της Σχολής και όχι μόνον.»
Ο Αναπληρωτής
Καθηγητής ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ, Α.
ΤΟΥΜΠΕΚΗΣ, είπε: «Το δημοσιευμένο επιστημονικό έργο της Σχολής προχωρά
με ανοδικούς ρυθμούς, όπως κρίνεται από τις αξιολογήσεις και αποτελεί σταθερό
σημείο αναφοράς για περεταίρω ανάπτυξη.»
Ο Καθηγητής ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ,
Ν. ΓΕΛΑΔΑΣ, είπε: «Η οργάνωση του Κλάδου θα ενισχύσει την προσπάθεια
διαφύλαξης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων της Σχολής και θα
δώσει νέα ώθηση στην αξιοποίηση και στην προσφορά στην Κοινωνία».
ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Σημαντική στιγμή στην εκδήλωση ήταν η τιμητική βράβευση προσωπικοτήτων που άφησαν έντονο το αποτύπωμα τους στην ιστορία του κλάδου μας με το έργο τους. Συγεκριμένα τιμήθηκε ο Ομότιμος Καθηγητής Γ. ΖΕΡΒΑΣ (το βραβείο παρέλαβε εκ μέρους τους ο Καθ. Γιώργος Βαγενάς).
Στη συνέχεια τιμήθηκε ο π. πρόεδρος ΠΕΠΦΑ ΜΠ. ΓΟΥΝΑΡΙΔΗΣ που δήλωσε ότι «η
βελτίωση των σπουδών στις ΕΑΣΑ για εκείνη την περίοδο και η ένταξή τους στα ΑΕΙ,
όπως επίσης και η ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών της φυσικής αγωγής και η
οργάνωση κινήματος, ήταν από τα βασικά αιτήματα της ΠΕΠΦΑ. Το 1ο συνέδριο
Φυσικής Αγωγής ήταν σταθμός στην ιστορία».
Ακολούθησαν οι
βραβεύσεις των Τ. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ (π. πρόεδρος Σύλλογος Σπουδαστών
ΕΑΣΑ), Κ. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ (σπουδαστής ΕΑΣΑ, διακεκριμένος αθλητής), Π. ΓΙΑΝΝΑΚΗ
(σπουδαστής ΕΑΣΑ και διακεκριμένος αθλητής/προπονητής) και του Δ.
ΧΑΤΖΗΧΑΡΙΣΤΟΥ (αείμνηστος συνάδελφος και π. πρόεδρος ΣΔΕΕΠ).
ΕΚΘΕΣΗ
Η εκδήλωση περιείχε πλούσια έκθεση ιστορικού φωτογραφικού υλικού, εγγράφων και δημοσιευμάτων από την σαραντάχρονη πορεία από την ΕΑΣΑ, στο ΤΕΦΑΑ και την ΣΕΦΑΑ. Συνοπτικά, τα κυριότερα γεγονότα και στιγμές ορόσημα ήταν τα παρακάτω:
1974–1983: Οι αγώνες των σπουδαστών της ΕΑΣΑ για την ανωτατοποίηση, το περιεχόμενο και τις συνθήκες των Σπουδών είχαν αποτέλεσμα. Τίποτα δεν χαρίστηκε, όλα κατακτήθηκαν με αγώνες. Το σπουδαστικό κίνημα της ΕΑΣΑ έδωσε ώθηση και σπουδαίες κατακτήσεις, όπως ήταν η αλλαγή του Νόμου για τα ΑΕΙ.
1974 –1975: Ιδρύθηκε ο Σύλλογος Σπουδαστών ΕΑΣΑ και πραγματοποιήθηκε αγώνας για τον εκδημοκρατισμό της Σχολής. Η έλλειψη συγκεκριμένου προγράμματος συνδικαλιστικών διεκδικήσεων στεκόταν εμπόδιο στην ανάπτυξη μαζικού κινήματος για τα γενικότερα προβλήματα της Παιδείας και του λαού. Από τον Αύγουστο του 1974 προβάλλονται τα πρώτα αιτήματα των φοιτητών για ελεύθερες εκλογές, ελεύθερο συνδικαλισμό και κατάργηση του σπουδαστικού της ασφάλειας. Καθήκον μας ήταν και η κατάκτηση της γνώσης, βασική προϋπόθεση για όλους του νέους εκείνης της εποχής για να αναδειχθούν οι δυνατότητες της Επιστήμης προς όφελος της Κοινωνίας!
1976–1977: Πραγματοποιήθηκε ένας διαρκής αγώνας των σπουδαστών που βρήκε συμπαράσταση από φορείς, πολιτικά κόμματα και το λαό. Οι Γενικές Συνελεύσεις, οι συγκεντρώσεις και οι εκδηλώσεις των φοιτητών ήταν μαζικές και άριστα οργανωμένες. Το πρόγραμμα διεκδικήσεων αφορούσε το πρόγραμμα και το περιεχόμενο σπουδών, τις υποδομές, τη λειτουργία της Σχολής και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Το δίκαιο ήταν με το μέρος μας και έπρεπε με διαρκή αγώνα να κατακτηθεί. Όσοι έζησαν τους αγώνες γνωρίζουν πολύ καλά πως ανοίγουν οι δρόμοι, για τις κατακτήσεις. Πραγματοποιούνται μορφές αγωνιστικών κινητοποιήσεων όπως αποχή, συγκεντρώσεις, πορείες, συνεντεύξεις και ενημέρωση της κοινής γνώμης. Ο αγώνας των σπουδαστών ενάντια στις «παρασχολές» της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού φέρνει αποτέλεσμα. Το θέμα είναι διαχρονικό και πολιτικό για το επάγγελμα.
1977-1978: Οι εκλογές των φοιτητών για την ανάδειξη διοικητικών συμβουλίων είχαν μαζικότητα, αγωνιστικό παλμό, προγράμματα και στόχους.
1978-1979: Οι «σχεδιασμοί» της Πολιτείας δεν περιλάμβαναν την Ανωτατοποίηση, ενώ άλλες «λύσεις» ήταν διαχρονικά σε ημερήσια διάταξη.
1979-1980: Η αύξηση των εισακτέων στη Σχολή δημιούργησε πρόσθετα προβλήματα στη λειτουργία της και εντατικοποιήθηκαν οι κινητοποιήσεις. Οι φοιτητές και αθλητές της Σχολής γίνονται πρότυπα για τη νεολαία.
1981-1983: Οι αγώνες φέρνουν αποτέλεσμα, αλλά όχι
επανάπαυση. Απαίτηση του
φοιτητικού κινήματος ένας Δημοκρατικός Νόμος Πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια και
ένταξη σ’ αυτόν η Σχολή και η αναβάθμισή της. Πραγματοποιούνται κινητοποιήσεις για το Ν. Πλαίσιο
1268/1982. Τίποτα δεν χαρίζεται – Όλα καταχτιούνται. Ψηφίζεται ο Νόμος Πλαίσιο
για τα ΑΕΙ (Ν. 1268/82, άρθρο 47 και Π.Δ. 107/1983) χάρη στον οποίο ιδρύονται
τα ΤΕΦΑΑ. Αλλά τα προβλήματα παραμένουν. Το φοιτητικό κίνημα ενεργοποιείται και
φέρνει δύσκολα στο Υπουργείο Παιδείας. Τα Π.Δ. καθυστερούν και υπάρχει εύλογος
προβληματισμός.
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ο Μπ. Μπρεχτ, έγραψε στο εγκώμιο στη Μάθηση: «Μάθαινε
και τ’ απλούστερα! Γι’ αυτούς που ο καιρός τους ήρθε, ποτέ δεν είναι αργά! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!» Η ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ διανύει μια ιστορική
περίοδο κατά την οποία αναμετράται με τις δυνάμεις της και έχει να
αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις. Σε αυτή την νέα ιστορική φάση, όλοι πρέπει να
είμαστε σε εγρήγορση και να συνδράμουμε. Εικόνες: Στάθης Αβραμίδης, ΣΔΕΕΠ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ