Safe Greece: Charlie the savior at Panionios Club
Αθήνα 25.04.2024. Δεκαεφτά νεαροί αθλητές του Πανιωνίου διδάχθηκαν το πρόγραμμα «Τσάρλι ο διασώστης» με ενθουσιασμό.
Μόλις μας αντίκρυσαν οι μικροί αθλητές είπαν με δυνατή φωνή «ΝΑ ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΕΣ!» Είχαν ενημερωθεί από πριν από τους προπονητές τους για το τι θα ακολουθήσει.. Εγώ με τον συμφοιτητή μου Γεώργιο Λαζάρου αναλάβαμε να διδάξουμε το σπουδαίο παραμύθι «Τσάρλι ο διασώστης» σε τμήμα ακαδημιών στίβου, του Πανιωνίου, με δεκαεφτά αθλητές ηλικίας πέντε και έξι χρονών. Το παραμύθι αυτό αναγράφει μέσα διδακτικό περιεχόμενο για την ασφάλεια στο νερό και τη ναυαγοσωστική. Άλλωστε, ήταν ευκαιρία μιας και πλησιάζει το καλοκαίρι οι μικροί μας αθλητές να ενημερωθούν για τους κινδύνους της θάλασσας. Έτσι λοιπόν, σε συνεργασία με τους προπονητές των παιδιών ξεκίνησε το μάθημα! Βάλαμε τα παιδάκια να κάτσουν στο γήπεδο και με εικόνες από το παραμύθι αρχικά τους ρωτήσαμε τι βλέπουν. Τα πρώτα ερεθίσματα για αρχή ήταν εντυπωσιακά! Οι μικροί αθλητές είδαν για πρώτη φορά σε εικόνα τον Τσάρλι, και στην πρώτη ερώτησή μας «τί ξέρετε για τους ναυαγοσώστες;», με πάρα πολύ χαρά σήκωσαν χεράκι 11 από τα 17 παιδάκια να απαντήσουν. Ο Γιώργος μας είπε: «κύριε, κύριε, κάθε καλοκαίρι που πάμε θάλασσα, βλέπω τον ναυαγοσώστη να είναι πάνω και να παρατηρεί με τα κιάλια» , ενώ άλλα παιδάκια έλεγαν δικές τους ιστορίες από περιπέτειες που είχαν ζήσει με τους γονείς τους στη θάλασσα. Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε να λέμε το παραμύθι, οι μικροί μας αθλητές άκουγαν με προσήλωση την ιστορία του Τσάρλι ενώ, παράλληλα τους βάζαμε να κάνουν και αυτά τον Τσάρλι όταν αυτός έκανε τον αστερία, τεχνική η οποία σε βοηθάει να επιπλεύσεις στην επιφάνεια του νερού. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν αρκετά ευχάριστες και για εμάς, ενώ παρατηρούσαμε τα μικρά παιδιά να τεντώνουν χέρια πόδια στο έδαφος και να ρωτούν αν εκτελούν σωστά την τεχνική. Μάλιστα πολλοί μαθητές ήθελαν να βλέπουν τον Τσάρλι στην εικόνα του παραμυθιού. Ακόμη και οι προπονητές των παιδιών καθώς παρατηρούσαν το μάθημα τους φάνηκε αστείο και δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα γέλια από τις στάσεις των μικρών παιδιών. Έπειτα, μπήκαμε στην κωπηλασία, πολλά παιδάκια δεν ξέρανε τι είναι η κωπηλασία και έτσι μας έδωσαν έναυσμα να τους δείξουμε εικόνες από το παραμύθι και να τους μιλήσουμε ευρύτερα για το άθλημα αυτό. Το αποκορύφωμα όλου του μαθήματος ήταν η στάση αγκαλιάς που ακολούθησε μετέπειτα, τεχνική που έχει να κάνει για την επιβίωση των ανθρώπων σε περίπτωση που ένα πλοίο ναυαγήσει στη θάλασσα. Παρά το γεγονός, που βρισκόμασταν σε χώρο στίβου και με τα λίγα μέσα που είχαμε, οι μικροί μας αθλητές κατανόησαν περί τίνος πρόκειται αυτή η τεχνική ακούγοντας με προσοχή αυτά που τους λέγαμε και δείχναμε από τις εικόνες. Παράλληλα, κάναμε όλοι μαζί μία μεγάλη αγκαλιά υποδεικνύοντας τη στάση του σώματος και την τεχνική. Τέλος, για τον επίλογο, τους δείξαμε τις δραστηριότητες των ναυαγοσωστών για να είναι σε φόρμα σε περίοδο μη ενεργείας καθηκόντων. Αρχικά, παίξαμε τις σημαίες όπως ο Τσάρλι στο παραμύθι και εφηύραμε με τον συμφοιτητή μου ένα παιχνίδι, όπου με χρωματιστό πανί το κρατάνε οι ναυαγοσώστες και τρέχουν να ξεφεύγουν από τους καρχαρίες σε ένα οριοθετημένο χώρο καθώς, πριν τον αποχαιρετισμό μας τους επισημάναμε πόσο σημαντικό είναι να τρώνε τουλάχιστον 2 ώρες πριν κολυμπήσουν και να προφυλάσσονται από τον ήλιο. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου Στάθη Αβραμίδη για την ευκαιρία που μου έδωσε και μπόρεσα να ζήσω μία τέτοια μοναδική και ξεχωριστή εμπειρία.
Η Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ) είναι μέλος των οργανισμών International Life Saving Federation, International Life Saving Federation of Europe και Mediterranean Lifesaving Confederation. Στη διδασκαλία χρησιμοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό της ΕΑΝΕ στο πλαίσιο του project "Safe Greece" με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation. Εικόνες: Κωνσταντίνος Γρέκας.