A Chance For Children of Edessa 2nd Primary School
Έδεσσα 06/06/2024. Είκοσι παιδιά 10 ετών 4ης τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Έδεσσας διδάχθηκαν με ενθουσιασμό το παραμύθι «Μια Ευκαιρία στα Παιδιά».
Κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου επέλεξα να παρακολουθήσω το μάθημα της εφαρμοσμένης ναυαγοσωστικής, καθώς θεώρησα ότι οι γνώσεις που θα αποκόμιζα θα ήταν ωφέλιμες για την πορεία μου ως Καθηγητή Φυσικής Αγωγής. Αποκτώντας ανωτέρω γνώσεις και εμπειρίες μέσω του μαθήματος θα μπορούσα να εργαστώ ως ναυαγοσώστης, καθώς στην χώρα μας με τις πολλές παραλίες, είναι ένα επάγγελμα που δεν να κορεστεί. Από την πρώτη στιγμή ένιωθα άνετα στη πισίνα, καθώς ο πατέρας μου είχε κολυμβητικό σύλλογο οπότε από μικρή ηλικία είχα έρθει σε επαφή με το νερό.
Μέσω του μαθήματος της αθλητικής ναυαγοσωστικής ήρθα σε επαφή με το παραμύθι που έχει πολλά να διδάξει στα παιδιά και στάθηκε αφορμή να μοιραστώ τις γνώσεις και την αγάπη μου για το νερό μαζί τους ως κολυμβητής.
Στην αρχή ήμουν αγχωμένος σχετικά με την διδασκαλία, ωστόσο το άγχος ξεπεράστηκε όταν διαπίστωσα το ενδιαφέρον τους για την ιστορία, και την αφοσίωση με την οποία παρακολουθούσαν τις συμβουλές για ασφάλεια στο νερό. Γενικά το παραμύθι του Αγαπητού προσπαθεί να περάσει το νόημα ότι όλοι αξίζουν μία ευκαιρία και ότι δεν πρέπει να απογοητευόμαστε όταν τα πράγματα δεν είναι ευνοϊκά, καθώς «ό,τι μας συμβαίνει γίνεται για κάποιο που συχνά ανακαλύπτουμε αργότερα. Η ζωή μας δοκιμάζει με κάτι κακό πριν μας έρθει κάτι πολύ καλό». Επίσης στο παραμύθι γίνεται μνεία στην αγάπη προς τον συνάνθρωπο και στη σημασία της μάθησης.
Προσπάθησα να παρουσιάσω το παραμύθι διαδραστικά και να κάνω ερωτήσεις στα παιδιά προκειμένου να διαπιστώσω εάν αντιλαμβάνονται τα νοήματα. Κατευθείαν διαπίστωσα ότι τα περισσότερα γνώριζαν τον ρόλο του ναυαγοσώστη στην πρόληψη τραυματισμών (γνώριζαν την ΚΑΡΠΑ), ενώ η πλειονότητα ήξερε κολύμβηση και αναφέρονταν στο υγρό στοιχείο. Η Μαγδαληνή χαρακτήρισε τους ναυαγοσώστες, «ήρωες», και παρόλο που δεν ήξερε κολύμβηση, ήθελε να μάθει, για να έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει κάποιον συμμαθητή της που ίσως κινδύνευε από πνιγμό.
Στο τέλος τα παιδιά χάρηκαν με την ευτυχή έκβαση, ενώ και από τις ερωτήσεις που έκανα, διαπίστωσα ότι θυμόντουσαν κάθε πτυχή της ιστορίας. Μέσω της δράσης τα παιδιά αντιλήφθηκαν το ρόλο του ναυαγοσώστη, ενώ κατάφερα να τους περάσω το νόημα ότι είναι ωραίο το παιχνίδι στη θάλασσα, ωστόσο πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Με το τελείωμα της δράσης θα ήθελα να ευχαριστήσω τον δάσκαλό μου Στάθη Αβραμίδη που ήταν για μένα πηγή έμπνευσης και παρακίνησης και μου έδωσε τη δυνατότητα να διδάξω στα παιδιά. Ήταν μία μοναδική εμπειρία που με έκανε να αισθανθώ ότι μπορώ να προσφέρω και με γέμισε ως άνθρωπο.
Η Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ) είναι μέλος των International Life Saving Federation, International Life Saving Federation of Europe και Mediterranean Lifesaving Confederation. Στη διδασκαλία χρησιμοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό της ΕΑΝΕ στο πλαίσιο του project "Safe Greece" με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation. Εικόνες: Σάββας Ανθόπουλος.