ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

10 "προφητείες" για τους πνιγμούς του 2018

Σκιάχτρο vs Αληθινός Ναυαγοσώστης: Η νομοθεσία των Υπουργείων Υγείας και Ναυτιλίας παράγει το πρώτο.
Η δημόσια υγεία έχει ανάγκη τον δεύτερο!


10 "προφητείες" για τους πνιγμούς του 2018

Το καλοκαίρι έφτασε. Τα μπάνια άρχισαν. Τα νομοθετικά κενά του Π.Δ. 31/2018 και της Υ.Δ. Π/443/1973, Β΄87 θα πλήξουν και φέτος τη δημόσια υγεία. Παρακάτω καταγράφω 10 προφητικούς λόγους που θα μας οδηγήσουν σε πνιγμό και άλλους τραυματισμούς.

1. Αν ένα παιδί χρειαστεί ανάνηψη, πιθανότατα θα πεθάνει. Ο ναυαγοσώστης ΔΕΝ εκπαιδεύεται στην ανάνηψη παιδιών!
2. Aν ενήλικος ή βρέφος πάθει ανακοπή καρδιάς από πνιγμό ή καρδιακή προσβολή, ο ναυαγοσώστης δεν έχει επαρκή εκπαίδευση για να τον σώσει. Το European Resuscitation Council ορίζει αναλογία υποψηφίων : προπλασμάτων καρδιοπνευμονικής ανάνηψης (ΚΑΡΠΑ) τουλάχιστον 6:1. Ο νόμος την θέτει σε 15:1. Είναι αδύνατον να εκπαιδευτούν ποιοτικά 15 υποψήφιοι ναυαγοσώστες με 1 πρόπλασμα. Πολλά θύματα θα πεθάνουν λόγω κακής παροχής ΚΑΡΠΑ, επειδή οι ναυαγοσώστες δεν είναι αρκετά εκπαιδευμένοι και επειδή η λιμενική αρχή χορηγεί άδεια ασκήσεως επαγγέλματος αξιολογώντας την επάρκειά τους με προφορικές ερωτήσεις.
3.       Κάποιες παράκτιες λουτρικές εγκαταστάσεις θα μείνουν αφύλαχτες. Το Π.Δ. 31/2018 θέτει ασφυκτικό πλαίσιο προσαρμογής. Αρκετοί δήμοι δεν θα προλάβουν να εναρμονιστούν.
4.       Η Ελλάδα στερείται έμπειρων ναυαγοσωστών που ωθούνται στην απόσυρση. Σε καμία χώρα δεν τίθεται ανώτατο όριο ηλικίας για την πρόσληψη ναυαγοσωστών ακτής. Στην Ελλάδα, ενάντια στο εθνικό και Ευρωπαϊκό δίκαιο, όσοι ξεπερνούν την ηλικία των 45 ετών, έχουν ωριμότητα και εμπειρία αλλά χάνουν το δικαίωμα εργασίας ως μη ικανοί, χωρίς να μπορούν να υποβληθούν σε εξετάσεις για να αποδείξουν την επάρκειά τους.
5.       Τα ΑμεΑ προστατεύονται εικονικά και όχι ουσιαστικά από τραυματισμούς. Η εκπαίδευση των ναυαγοσωστών, προβλέπει την διδασκαλία τεχνικών διάσωσης σε ΑμεΑ. Καμία διάταξη δεν ορίζει αυτές τις τεχνικές. Οι εκπαιδευτές δεν κατέχουν αυτή τη γνώση και συνεπώς ουδόλως θα προετοιμάσουν τους υποψηφίους ναυαγοσώστες για να προσφέρουν πρόληψη, διάσωση, φροντίδα σε ΑμεΑ με νοητική ή φυσική αναπηρία.
6.       Ο κίνδυνος σύγκρουσης λουομένων από ταχύπλοα σκάφη είναι υπαρκτός. Δεν υπάρχει ρύθμιση που να προβλέπει την οριοθέτηση του λουτρικού χώρου για να προστατεύονται οι λουόμενοι από τα μηχανοκίνητα σκάφη.
7.       Ο λουόμενος είναι ευάλωτος σε συγκεκριμένα είδη τραυματισμών. Ο ναυαγοσώστης βάση νόμου, δεν εκπαιδεύεται σε στοιχειώδη είδη πρώτης βοήθειας και επείγουσας ανάγκης όπως δήγματα θαλάσσιας ζωής, εγκεφαλικό, επιληψία, διάσωση σε ρεύματα και κύματα, σπονδυλικό τραυματισμό, αγχώδη μετατραυματική διαταραχή, επιθανάτια εμπειρία.
8.       Αν συμβεί περιστατικό στην λουτρική εγκατάσταση, είναι πιθανό ότι θα ξανασυμβεί. Επειδή δεν ορίζεται υποχρέωση τήρησης βιβλίου συμβάντων, ο λουτρικός χώρος στερείται ανατροφοδότησης για να εντοπίζει και να διορθώνει παθογένειες. Δεν υπάρχει τυποποιημένος μηχανισμός ώστε "το πάθημα να γίνεται μάθημα"!
9.       Οι πολύπλοκες διασώσεις που απαιτούν επέμβαση ναυαγοσωστικής ομάδας, πιθανότατα δεν θα έχουν αίσιο. Ο νόμος δεν απαιτεί την τυποποίηση (κοινή διδακτέα ύλη, κοινό εκπαιδευτικό σύγγραμμα, προπόνηση προσωπικού στις λουτρικές εγκαταστάσεις). Έτσι, οι ναυαγοσώστες εκπαιδεύονται σε διαφορετικές τεχνικές. Αν κληθούν να αντιμετωπίσουν ένα συμβάν που απαιτεί συντονισμό ομάδας ναυαγοσωστών (πχ η ακινητοποίηση κατάγματος αυχένα έπειτα από πρόσκρουση με τον πυθμένα), δεν θα έχουν κοινή τεχνική αντιμετώπισης και συνεπώς θα μειωθεί το ποσοστό επιτυχίας. Θα δημιουργηθεί σύγχυση όπως στον Πύργο της Βαβέλ όπου ο καθένας μιλούσε την δική του γλώσσα!
10.   Τον Αύγουστο οι τραυματισμοί και πνιγμοί θα αυξηθούν. Οι ναυαγοσώστες θα είναι κουρασμένοι από την σεζόν. Χωρίς την υποχρέωση να κάνουν προπόνηση προσωπικού για να κρατούν υψηλή την φυσική τους κατάσταση, και έχοντας απομακρυνθεί χρονικά από την ημέρα που έλαβαν για τελευταία φορά οποιαδήποτε μορφή εκπαίδευσης, το ποσοστό να είναι λιγότερο αποτελεσματικοί αυξάνεται.

Συμπερασματικά, το σπιράλ θανάτου αυτό το καλοκαίρι θα είναι "μέτρια νομοθεσία, μέτρια εκπαίδευση, μέτριοι ναυαγοσώστες, αμείωτοι τραυματισμοί στο νερό". Η Ελλάδα έχει νομοθεσία. Αλλά δυστυχώς περιέχει τεράστια κενά και λάθη. Ο ναυαγοσώστης καλείται να επιτελέσει μια αποστολή δυσανάλογη με το επίπεδο προετοιμασίας του. Σίγουρα κάποιες ζωές θα σωθούν χάρη σε αυτόν. Αλλά είναι βέβαιο ότι θα μπορούσαν να σωθούν περισσότερες! Η τραγωδία της μετριότητας της Ελληνικής νομοθεσίας των Υπουργείων Υγείας και Ναυτιλίας είναι η αιτία που και φέτος θα χαθούν άδικα ανθρώπινες ζωές!

Ο Στάθης Αβραμίδης, DipEd, BEd, MSc, MPH, PhD, ασχολείται με την πρόληψη τραυματισμών στο ΚΕΕΛΠΝΟ, είναι Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ναυαγοσωστικής (Ν. 407/80) στη ΣΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών και Επικεφαλής Αθλητικής Ναυαγοσωστικής στην ΕΟΥΔΑ. Βραβεύτηκε x2 από το Παγκόσμιο Hall of Fame Κολύμβησης και x3 από την Βασιλική Κοινοπολιτεία Διάσωσης «για την εξέχουσα παγκόσμια συνεισφορά του στην ναυαγοσωστική». Το World Open Water Swimming Association τον κατατάσσει στους 50 Σπουδαιότερους Υδατανθρώπους στην Ιστορία της Κολύμβησης. Έγραψε 16 βιβλία εφαρμοσμένης και αθλητικής ναυαγοσωστικής. www.stathisavramidis.blogspot.gr.