ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αναβάθμιση του Σχολείου




Προτάσεις της ΕΑΝΕ για την αναβάθμιση του σχολείου στην ασφάλεια και την πρόληψη

5-5-2-2020. H Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ), έχει ως σκοπό της το σμίξιμο δημόσιας υγείας με τον αθλητισμό για την μείωση των τραυματισμών. Βάση καταστατικού, παρέχει τεκμηριωμένες εισηγήσεις σε κάθε αρμόδια αρχή για την βελτίωση της πρόληψης, διάσωσης και φροντίδας των τραυματισμών.

Το Τμήμα Εκπαίδευσης και το Τμήμα Επιστημονικών Συμβούλων της ΕΑΝΕ, έλαβαν γνώση για το Νομοσχέδιο "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις" του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ανταποκρινόμενη στον καταστατικό της ρόλο και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η ΕΑΝΕ αποφαίνεται σχετικά με την επιμέρους θεματική "αυτομέριμνα, ασφάλεια και πρόληψη" στον θεματικό κύκλο "Ζω Καλύτερα" (άρθρο 1: "Εργαστήριο Δεξιοτήτων") ως εξής:
  1. Επαινεί την ηγεσία του ΥΥΠΕΘ και την νομοπαρασκευαστική ομάδα για την συμπερίληψη της συγκεκριμένης θεματικής που έχει ως σκοπό της την διδασκαλία πρώτης βοήθειας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για μια ιστορική και τεράστια τομή στην δημόσια υγεία και παιδεία της πατρίδα μας.
  2. Θα σταθεί αρωγός συνεργάτης στην μάθηση και πολλαπλασιαστής όταν και όπου της ζητηθεί προτείνοντας ιδέες και δίνοντας λύσεις σε τυχόν προβλήματα ανακύψουν στην φάση σχεδιασμού και υλοποίησης, θέτοντας στην διάθεση της επιτροπής του ΥΠΠΕΘ (α) την πλούσια βιβλιοθήκη της σε θέματα πρόληψης, διάσωσης, φροντίδας, (β) το επιστημονικό προσωπικό της με ειδίκευση σε θέματα εκπαίδευσης και διεθνή εμπειρία.
  3. Προτείνει το περιεχόμενο της ενότητας "αυτομέριμνα, ασφάλεια και πρόληψη" να διδάσκεται μόνο από τον Καθηγητή Φυσικής Αγωγής στις σχολικές μονάδες από 4/θέσια δημοτικά και πάνω, που καλύπτονται από την ειδικότητα εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής. Στις μικρότερες σχολικές μονάδες, σε ολιγοθέσια και πολυθέσια δημοτικά σχολεία και στην προσχολική ηλικία, να διατίθενται με απόσπαση από άλλες σχολικές μονάδες εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής για συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου ή να γίνεται διατμηματικά. Η ανάγκη διδασκαλίας του περιεχομένου της ενότητας ‘’αυτομέριμνα, ασφάλεια και πρόληψη’’ από εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής, πηγάζει από το ότι η Φυσική Αγωγή αποτελεί την συγγενέστερη μεταξύ των ειδικοτήτων του διδακτικού προσωπικού μιας σχολικής μονάδας.
  4. Προτείνει την προετοιμασία Καθηγητών Φυσικής Αγωγής μέσα από προγράμματα επιμόρφωσης που θα εκπονηθούν από τις Σχολές Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού σε συνεργασία με συναφείς φορείς.
  5. Προτείνει την αξιοποίηση της αθλητικής ναυαγοσωστικής ως καινοτόμου και συναρπαστικού παιδαγωγικού εργαλείου. Πρόκειται για ένα άθλημα που από την δεκαετία του 1950 φιλοξενείται σε 50+ χώρες με την διεξαγωγή αγώνων (εθνικών, πανεπιστημιάδων, πανευρωπαϊκών, παγκοσμίων, παγκοσμίων βετεράνων, παγκοσμίων στρατιωτικών, world games, κοινοπολιτειακών). Περιλαμβάνει περίπου 30 αγωνίσματα που διεξάγονται σε στεριά, πισίνα και θάλασσα. Δεν προϋποθέτει ηλικιακούς φραγμούς. Τα αγωνίσματα βασίζονται στην κολύμβηση, τρέξιμο, κωπηλασία, χειρισμό σωστικού εξοπλισμού. Απαιτούν πολλές δεξιότητες και ικανότητες (φυσική κατάσταση, αντοχή, ταχύτητα, γνώσεις διάσωσης στο νερό και πρώτης βοήθειας στην στεριά). Όσα απαιτούν γνώσεις πρώτης βοήθειας, μπορούν να διεξαχθούν στην αίθουσα ή την αυλή του σχολείου σαν παιχνίδι. Ιδιαίτερα με παιγνιώδη τρόπο μπορούν να διδαχθούν τεχνικές διάσωσης από πνιγμό. Οι μαθητές δεν αισθάνονται ότι κάνουν μάθημα αλλά ότι παίζουν. Συμμετέχουν σε προσομοιώσεις επειγόντων περιστατικών (σεισμών, πλημμυρών, τροχαίων, πυρκαγιών, πνιγμών) που απαιτούν παροχή πρώτης βοήθειας σε πολυτραυματίες, πολλαπλά θύματα κτλ. Η μεγαλύτερη και οικονομικότερη στρατηγική αγωγής υγείας είναι η παιδεία. Η παιδεία όπου το παιδαγωγικό μέσο δεν είναι βαρετό αλλά παιγνιώδες, είναι σημαντικότερη γιατί το μαθησιακό αποτέλεσμα δημιουργεί μονιμότερες στάσεις ζωής.
  6. Το μάθημα μπορεί να ενταχθεί στην Φυσική Αγωγή και στην Ευέλικτη Ζώνη με την συνεργασία των Δασκάλων τάξης και του Καθηγητή Φυσικής Αγωγής. Τα μαθησιακά αποτελέσματα μπορούν να συνδυαστούν με το μάθημα κολύμβησης που ήδη προσφέρεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Να επεκταθεί επιμορφωτικά με μορφή διαλέξεων στους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Να προωθήσει τη δημιουργία αθλητικής ναυαγοσωστικής (σε αγωνίσματα στεριάς και/ή νερού) στο πλαίσιο πανελληνίων σχολικών αγώνων όπου θα συμμετέχουν οι μαθητές, οι τάξεις και τα σχολεία.
Για την Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος

Δρ. Στάθης Αβραμίδης

Πρόεδρος
Ελευθερία Αβραμίδου

Αντιπρόεδρος