ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Μια Ευκαιρία στα Παιδιά της Σχολής Κανάση




Μια Ευκαιρία στα Παιδιά της Σχολής Κανάση

Αθήνα, 08.05.2025. Δώδεκα παιδιά της Δ΄ Δημοτικού στη Σχολή Κανάση συμμετείχαν με ενθουσιασμό στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μια Ευκαιρία στα Παιδιά», γνωρίζοντας βασικές αρχές ναυαγοσωστικής μέσα από ένα διαδραστικό παραμύθι.

Το χαμόγελο και η περιέργεια στα πρόσωπα των παιδιών ήταν η καλύτερη υποδοχή! Δώδεκα μικροί μαθητές της Δ’ Δημοτικού, ηλικίας 9–10 ετών, μας περίμεναν στη Σχολή Κανάση για να ζήσουν μια διαφορετική εμπειρία: να γνωρίσουν τον κόσμο της ναυαγοσωστικής μέσα από το παραμύθι «Μια Ευκαιρία στα Παιδιά» και δημιουργικές δραστηριότητες. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε στα πλαίσια του μαθήματος της Εφαρμοσμένης Ναυαγοσωστικής, υπό την επίβλεψη του καθηγητή μας Στάθη Αβραμίδη, ώστε να είναι βιωματικό, διαδραστικό και κυρίως... αξέχαστο!

Κατά τη διάρκεια των δύο διδακτικών ωρών, οι μαθητές παρακολούθησαν με αμείωτο ενδιαφέρον την αφήγηση του παραμυθιού, ενώ παράλληλα απολάμβαναν τις εικόνες του να προβάλλονται διαδοχικά μέσω βιντεοπροβολέα, ζωντανεύοντας έτσι την ιστορία μπροστά στα μάτια τους. Μετά την ολοκλήρωση της αφήγησης, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια σειρά από ερωτήσεις κατανόησης, μέσα από τις οποίες αξιολογήθηκε όχι μόνο η προσοχή τους στην ιστορία, αλλά και η ικανότητά τους να αναγνωρίζουν σωστές συμπεριφορές, τόσο στη φιλία όσο και σε θέματα ασφάλειας στη θάλασσα. Μέσα από τη συζήτηση αναδείχθηκαν έννοιες όπως η συνεργασία, η υπευθυνότητα και η ευγενής άμιλλα, με τα παιδιά να κατανοούν τη σημασία του να βοηθάμε ο ένας τον άλλον, ιδιαίτερα σε στιγμές ανάγκης. Η συζήτηση που ακολούθησε ήταν ιδιαίτερα ζωντανή και ενθαρρυντική, αποδεικνύοντας πως το παραμύθι λειτούργησε ως αφετηρία για ουσιαστικό προβληματισμό. Τα παιδιά συμμετείχαν με μεγάλο ενθουσιασμό και απορία στη συζήτηση που ακολούθησε. Μερικές από τις ερωτήσεις που τους τέθηκαν ήταν: «Τι σημαίνει για εσάς η λέξη "ευγενής άμιλλα";» «Πώς μπορούμε να βοηθάμε ο ένας τον άλλον με ασφάλεια;»  «Τι θα έκανες αν έβλεπες έναν φίλο σου να κινδυνεύει στη θάλασσα;» «Πότε είναι ασφαλές να κολυμπάμε στη θάλασσα;»

Οι απαντήσεις τους ήταν ειλικρινείς, συγκινητικές και συχνά απρόσμενα ώριμες:

«Θα έτρεχα να φωνάξω έναν μεγάλο» «Ευγενής άμιλλα είναι να θέλουμε όλοι να νικάμε δίκαια αλλά να μην νευριάζουμε αν κάποιος άλλος κερδίσει.» «Όταν δεν έχει μεγάλα κύματα.» «Όταν πατώνουμε»

Ακολούθησε συζήτηση γύρω από το επάγγελμα του ναυαγοσώστη, τις αρμοδιότητές του και τη σημασία της πρόληψης. Τα παιδιά έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον, κάνοντας εύστοχες και ουσιαστικές ερωτήσεις, όπως:  «Πόση ώρα πρέπει να δίνει πρώτες βοήθειες ο ναυαγοσώστης;»  «Μπορούμε να βοηθήσουμε κάποιον που είναι πολλή ώρα… πεθαμένος;» «Μπορεί πάντα να τον σώσει ο ναυαγοσώστης;»



Οι ερωτήσεις αυτές έδωσαν την ευκαιρία για μια απλή και προσεγμένη εξήγηση γύρω από τις βασικές αρχές της καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ), τη σημασία της άμεσης παρέμβασης, αλλά και τον πρωταρχικό ρόλο της ασφάλειας του ίδιου του ναυαγοσώστη. Παράλληλα, έγινε ξεκάθαρο ότι ακόμα και τα παιδιά μπορούν να εκπαιδευτούν στο να αναγνωρίζουν τον κίνδυνο και να καλούν βοήθεια, κατανοώντας τη σημασία της ευθύνης και της ψυχραιμίας σε κρίσιμες στιγμές. Μάλιστα, ένας μαθητής πήρε τον λόγο και μας είπε πως ξέρει ήδη πως ο ρυθμός που γίνεται η ΚΑΡΠΑ είναι ο ίδιος με του τραγουδιού Stayin' Alive, γεγονός που μας έδωσε την τέλεια ευκαιρία να ακούσουμε το τραγούδι και να επισημάνουμε τον ρυθμό.

Στη συνέχεια, με ιδιαίτερη χαρά δεχτήκαμε την επιθυμία των παιδιών να παραμείνουμε και για δεύτερη διδακτική ώρα, κάτι που ενθάρρυνε και η δασκάλα τους. Ξεκινήσαμε τότε ένα διαδραστικό παιχνίδι κρυπτόλεξου: τα παιδιά σηκώνονταν ένα-ένα στον πίνακα και κύκλωναν λέξεις (οχτώ θετικές και οχτώ αρνητικές) που σχετίζονταν με στοιχεία που πρέπει είτε να υιοθετούν είτε να αποφεύγουν στη ζωή τους. Η συμμετοχή ήταν ενθουσιώδης, ανυπομονούσαν να έρθει η σειρά τους και πανηγύριζαν κάθε φορά που εντόπιζαν άλλη μία σωστή λέξη!

Όταν ολοκληρώθηκε το κρυπτόλεξο, αν και έψαχναν ακόμα λέξεις, περάσαμε σε μια δημιουργική δραστηριότητα ζωγραφικής. Ζητήθηκε από κάθε παιδί να ζωγραφίσει τον εαυτό του με ένα σωσίβιο, όπως ο ήρωας του παραμυθιού, πλάι σε ένα αγαπημένο του πρόσωπο. Κάτω από τη ζωγραφιά, έγραψαν μια συμβουλή ή κάτι όμορφο που τους έχει πει αυτό το πρόσωπο. Το αποτέλεσμα ήταν συγκινητικό, γεμάτο χρώμα και ευαισθησία. Μερικές από τις φράσεις που γράφτηκαν ήταν: «Να είσαι καλό παιδί.» «Να φέρεσαι στους άλλους όπως θα ήθελες να σου φέρονται.» «Θαυμάζω όλη τη ζωή του μπαμπά μου και ο, τι μου λέει.»

Τέλος, πραγματοποιήθηκε μια μικρή, αλλά ιδιαίτερα χαρούμενη τελετή απονομής, στην οποία κάθε μαθητής παρέλαβε βεβαίωση παρακολούθησης του προγράμματος, συνοδευόμενη από ένα μικρό γλυκό έπαθλο: δύο σοκολατάκια για τον καθένα, ως συμβολική επιβράβευση της συμμετοχής και της προσπάθειάς τους. Τα παιδιά υποδέχτηκαν τα «βραβεία» τους με χαμόγελα και ενθουσιασμό.

Η δασκάλα της τάξης και η υπεύθυνη του σχολείου μας ευχαρίστησαν θερμά για την παρουσία και τη δράση μας, εκφράζοντας την επιθυμία να επαναληφθούν τέτοιες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες στο μέλλον. Η ανταπόκριση όλων επιβεβαίωσε πως το πρόγραμμα άφησε ένα θετικό αποτύπωμα στην ψυχή και το μυαλό των μικρών μαθητών.

Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο προπτυχιακών σπουδών της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με την στήριξη του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας. Χρησιμοποιήθηκε το εκπαιδευτικό υλικό του project “Safe Greece” που διατίθεται από την Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation. Εικόνες: Αναστασία Λίτση.