ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Safe Greece: Μια όχι τόσο κλασική Διδασκαλία πρώτων βοηθειών

 



Safe Greece: Μια όχι τόσο κλασική Διδασκαλία πρώτων βοηθειών

Αθήνα 06/07/2022. Για τη διεξαγωγή της εργασίας, επιλέξαμε συνομιλήκους αντί να διδάξουμε σε κάποιο σύλλογο. Το συντριπτικό ποσοστό των νέων της ηλικίας μας δεν γνωρίζει τα βασικά περί πρώτων βοηθειών, πόσο μάλλον για διασώσεις πνιγμού. Επιπλέον, θέλαμε να δούμε πως θα ανταποκριθούν τα παιδιά έξω από τα πλαίσια του μαθήματος και του οποιουδήποτε συλλόγου. Δηλαδή αν θα ενδιαφερθούν και θα κινητοποιηθούν, όχι επειδή είναι υποχρεωμένοι από τον καθηγητή ή κάποιον μεγαλύτερο ηλικιακά ή επειδή αναγκαστικά πρέπει να παρακολουθήσουν όντας μέλη κάποιου συλλόγου, αλλά με κίνητρο την περιέργεια και τη  φιλομάθειά τους.

Η ομάδα που διδάξαμε απαρτίστηκε από άτομα του κλάδου μας και φοιτητές άλλων σχολών. Χωρίσαμε τους συμμετέχοντες σε δύο ομάδες ώστε καθένας μας να εξηγεί σε μικρό γκρουπ ατόμων τεχνικές πρώτης βοήθειας. Αναφερθήκαμε στις περιπτώσεις αιμορραγίας, πνιγμονής, πνιγμού και αναισθησίας με και χωρίς αναπνοή, και στον τρόπο που καλούμε βοήθεια από το 112/166, αφού πολλοί διασώστες αναφέρουν πως ουκ ολίγες φορές οι καλούντες δεν χρήζουν της απαραίτητης ψυχραιμίας, λένε άσχετα πράγματα, καθυστερούν στερώντας κυριολεκτικά ζωτικό χρόνο από το θύμα το οποίο μπορεί να είναι αναίσθητο ή ξεχνούν να πουν βασικές πληροφορίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το θύμα, παραλείψεις που μπορεί να αποβούν μοιραίες.

Η αλήθεια είναι πως στους περισσότερους, αν όχι σε όλους, ξένισε το όλο φαινόμενο. Δεν είχαν έρθει σε επαφή με κάτι παρόμοιο εκτός από μία φοιτήτρια από τους δέκα συμμετέχοντες. Όπως ήταν αναμενόμενο, εφόσον δεν το είχαν συναντήσει ξανά, τους προκλήθηκε αμηχανία. Αρχικά, δεν ένιωθαν όλοι άνετα να μιμηθούν και να εξασκήσουν τις διασώσεις στις κούκλες, ειδικά όσον αφορά τις περιπτώσεις καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης. Ωστόσο, δεν έδειξαν απροθυμία. Ακολούθησαν τις οδηγίες και εν τέλει εξοικειώθηκαν. Κάποιοι από αυτούς μάλιστα έδειξαν και ενδιαφέρον για να μάθουν να ενεργούν πιο σωστά σε αυτόν τον τομέα.

Συνοπτικά, οι αντιδράσεις και οι εντυπώσεις ήταν αρκετά θετικές, και οι συμμετέχοντες έδειξαν ενδιαφέρον χωρίς κάποια εξωτερική πίεση. Όσο περίεργο και αν τους φάνηκε, δεδομένου ότι δεν είχαν συναντήσει κάτι παρόμοιο και ότι το μάθημα διεξαγόταν από συνομηλίκους, πράγμα που κάνει ακόμη πιο δύσκολη τη συγκέντρωση και την προσοχή τους προς το αντικείμενο, προθυμοποιήθηκαν να ακούσουν και να προσπαθήσουν να εξοικειωθούν με αυτό έστω και λίγο στα πλαίσια αυτής της σύντομης εισήγησης στην πρώτη βοήθεια.

Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος «εφαρμοσμένη ναυαγοσωστική» της ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ και του project “Safe Greece” που πραγματοποιείται δωρεάν από την Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος με την υποστήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation.