ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Safe Greece: Ο «Αγαπητός» αγαπήθηκε από το ΣΕΠ Σπάτων

 




Safe Greece: Ο «Αγαπητός» αγαπήθηκε από το ΣΕΠ Σπάτων

Σπάτα  21.05.2022.  Είκοσι Οδηγοί του Τοπικού Τμήματος Σπάτων, 5-9 ετών παρακολούθησαν με ενθουσιασμό το παραμύθι «Μια ευκαιρία στα παιδιά» και είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια αξέχαστη εμπειρία.

Η ναυαγοσωστική αποτελεί ένα από τα σημαντικά επαγγέλματα στις μέρες μας. Η σωστή και έγκαιρη δράση παίζουν καθοριστικό ρόλο για την ανθρώπινη ζωή. Ένα εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι πως η πρώτη βοήθεια σχετίζεται με την ναυαγοσωστική. Ειδικότερα η ναυαγοσωστική περικλείει κομμάτια πρώτης βοήθειας τα οποία λαμβάνουν χώρα στο υγρό στοιχείο. Η διαφορά έγκειται στους τόπους προσέγγισης του θύματος και στις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούν ανά κατάσταση και συνθήκη (στεριά-θάλασσα).

Η πρώτη βοήθεια είναι η αρχική βοήθεια που δίνουμε στο θύμα για την αντιμετώπιση τραυματισμού, μέχρι να έρθει επαγγελματική βοήθεια. Τα τρία πιο σημαντικά στοιχεία που θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν είναι η προστασία της ζωής σε πρώτο στάδιο, η προστασία επιδείνωσης σε δεύτερο στάδιο και σε τρίτο στάδιο η προώθηση ανάνηψης. Τις συγκριμένες γνώσεις επιβάλλεται να τις έχουν όλοι οι άνθρωποι. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όλοι μπορεί να γίνουν εν δυνάμει διασώστες με την σωστή καθοδήγηση και πληροφόρηση. Ένα πολύ σημαντικό πράγμα που διδάχθηκα στην είναι ότι η παραμικρή βοήθεια που μπορείς να δώσεις σε ένα άτομο όταν βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση μπορεί να λειτουργήσει μόνο ευεργετικά. Αντίθετα, στην περίπτωση που ένα άτομο αδρανήσει ή αδιαφορήσει σε μια τόσο καίρια κατάσταση μπορεί το αποτέλεσμα να είναι μοιραίο για το άτομο που αντιμετωπίζει την ειδική κατάσταση.

 



Δυστυχώς, η πρόληψη και η ενημέρωση σχετικά με την ναυαγοσωστική και την πρώτη βοήθεια φαίνεται να είναι ελλιπείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχέση με παλαιοτέρα έχουν γίνει αρκετά βήματα εξέλιξης. Ωστόσο όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα δεν πρέπει να σταματάμε να μεριμνούμε για την ορθότερη ενημέρωση του κόσμου.

Για τους παραπάνω λόγους, η οπτική που επιλέξαμε να έχουμε με την ομάδα μου ήταν μαθητοκεντρική. Επιλέξαμε να αποφύγουμε υπερπληροφόρηση των παιδιών που θα είχε ως αποτέλεσμα την κούραση τους και την αδυναμία κατανόησης και απομόνωσης βασικών στοιχείων διάσωσης. Φροντίσαμε να μεταλαμπαδεύσουμε τις άκρως απαραίτητες γνώσεις που χρειάζονται σε τέτοιες καταστάσεις. Αφού αναλυθήκαν σε θεωρητικό επίπεδο οι βασικοί τρόποι προσέγγισης και διάσωσης ενός ατόμου που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης, κάναμε πρακτική εφαρμογή (σενάρια) μεταξύ της ομάδας. Στο τρίτο και τελευταίο στάδιο, ζητήθηκε από τα παιδιά να κάνουν με την σειρά τους κάποια σενάρια ώστε να κατανοήσουν και οι ίδιοι την τεχνική και τον τρόπο δράσης που πρέπει να ακολουθούν. Οι μαθητές ενημερωθήκαν σχετικά με την αντιμετώπιση λιποθυμικού επεισοδίου, κατάγματος άνω/κάτω άκρου, επιληπτικής κρίσης, πνιγμονής, καρδιοναπνευστικής αναζωογόνησης και σοκ.

 

Τέλος, παρόλο τον δισταγμό που είχα για την συγκεκριμένη διδασκαλία ως προς το εάν είμαι ο κατάλληλος για να κάνω την ενημέρωση, συνειδητοποίησα ότι η καλύτερη εμπέδωση μίας θεωρητής διάσωσης δεν μπορεί να αντικαταστήσει σε καμιά περίπτωση την πρακτική εφαρμογή.

Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος Εφαρμοσμένη Ναυαγοσωστική της ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ. Ο εξοπλισμός και οι βεβαιώσεις παρακολούθησης, διατέθηκαν δωρεάν από την Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος με την υποστήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation στο πλαίσιο του project  Safe Greece.