ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΑΕΑΠ: «Κυρία, θέλω μια μέρα να γίνω ναυαγοσώστης!»

 



ΑΕΑΠ: «Κυρία, θέλω μια μέρα να γίνω ναυαγοσώστης!»

 

Αγία Παρασκευή 04.06.2023. Στο πλαίσιο του μαθήματος της εφαρμοσμένης ναυαγοσωστικής  της ΣΕΦΑΑ Αθηνών, μου ανατέθηκε μια εργασία εξαμήνου από τον καθηγητή του μαθήματος Ευστάθιο Αβραμίδη. Το περιεχόμενο της εργασίας περικλείει την διδασκαλία του παραμυθιού  "Μια Ευκαιρία Στα Παιδιά", δημιούργημα του καθηγητή μας.  Ως προπονήτρια ακαδημίας βόλλευ στην Αθλητική Ένωση Αγίας Παρασκευής, αποφάσισα να αφιερώσω ένα μάθημα στην διδασκαλία παιχνιδιών που σχετίζονται με αθλήματα διάσωσης στη ξηρά και στην αναφορά κάποιων κανόνων συμπεριφοράς και ασφάλειας στο νερό με αφορμή την έναρξη του καλοκαιριού. Η οργάνωση του διδακτικού προγράμματος επρόκειτο να εφαρμοστεί σε τμήμα 13 παιδιών 6-8 ετών στο κλειστό γήπεδο νότου της Αγίας Παρασκευής.

Στην αρχή, μετά τη συλλογή παρουσιών των παιδιών και αφού έγινε εισαγωγή για το τι θα ακολουθούσε στην συνέχεια της προπόνησης, αποφάσισα να ξεκινήσω με την εξιστόρηση του παραμυθιού συνοδευόμενο από τις εικόνες του βιβλίου. Τα παιδιά κοιτούσαν και άκουγαν την ιστορία με μεγάλο ενδιαφέρον. Ήταν πολύ ήσυχα κατά τη διάρκεια της και προσηλωμένα στο παραμύθι. Με τη λήξη της ιστορίας συνεχίσαμε με εφαρμογή αυτής έμπρακτα μέσω κινητικών παιχνιδιών κάτι για το οποίο τα παιδιά φάνηκε να ανυπομονούν καθώς έδειχναν ενθουσιασμένα και χαρούμενα. 

Μπαίνοντας στο πρακτικό μέρος της διδασκαλίας, χρησιμοποίησα αγώνες αθλητικής ναυαγοσωστικής. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες (6+7) στην κεντρική γραμμή του βόλλεϋ. Στις δύο τελικές γραμμές έχουμε τοποθετήσει κώνους όμως ένα λιγότερο για κάθε ομάδα. Με το σύνθημα του προπονητή και αφού έχουν ακουμπήσει όλα τα παιδιά τα χέρια τους στη γραμμή και το πιγούνι τους σε αυτά, φεύγουν ώστε να προλάβουν το κωνάκι στο τέλος. Όποιος δεν προλάβει, χάνει ένα πόντο. Όποιος δεν έχει χάσει κανέναν μέχρι τη λήξη του χρόνου κερδίζει το παιχνίδι. Τα παιδιά έδιναν το καλύτερο τους εαυτό. Έκαναν πτώσεις για να καταφέρουν να το πιάσουν πρώτοι, γελούσαν και ζητοκραύγαζαν στη νίκη τους. Μόλις έληξε το παιχνίδι, όλοι μαζί σηκώσαμε το νικητή ψηλά στον αέρα. Όλα τα παιδιά διασκέδαζαν, ήταν πραγματικά χαρούμενα! Τα παιδιά ξεκίνησαν με ζέσταμα 4 γύρους περιμετρικά του γηπέδου. Στη συνέχεια, τους έβαλα να κάνουν μερικές δυναμικές διατάσεις και δρομικές ασκήσεις ώστε να προετοιμαστούν σωματικά.

Μόλις τελείωσε το πρώτο παιχνίδι, επέλεξα να κάνω σκυταλοδρομίες ξηράς με τη χρήση κώνων και μπάλας. Χώρισα 4 ομάδες η κάθε μία από τρία άτομα. Το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα πρέπει να τρέξει κρατώντας μια μπάλα στο χέρι, να κάνει έναν γύρο από τον κώνο και στην απέναντι πλευρά του γηπέδου να αφήσει τη μπάλα και να πιάσει την μπάλα που ήταν τοποθετημένη στο ίδιο ακριβώς σημείο. Στη συνέχεια πρέπει να γυρίσει τρέχοντας στον συναθλητή του και να του την παραδώσει. Τους είπα "φανταστείτε ότι το μπλε μας γήπεδο είναι η θάλασσα και η μπάλα ένας φίλος που φωνάζει "βοήθεια-βοήθεια" στο νερό. Πρέπει να τρέξετε να τον σώσετε και να τον γυρίσετε στους φίλους σας με ασφάλεια χωρίς να σας πέσει κάτω. Όποιος τη φέρει πιο γρήγορα κερδίζει το παιχνίδι". 

   Χρησιμοποίηση τη σκυταλοδρομία γιατί τα παιδιά αγαπούν να αγωνίζονται, τους κατακλύζει το αγωνιστικό πνεύμα και χαίρονται με τη διαδικασία. Στη διάρκεια υποστήριζαν τους συναθλητές της ομάδας τους φωνάζοντας το όνομα τους. Τα παιδιά συνυπήρχαν αρμονικά, συνεργάζονταν όμορφα για την επίτευξη της νίκης και τους εξίταρε η ιδέα της διάσωσης καθώς και μόνο που σκέφτονταν ότι κάποιος χρειάζεται βοήθεια, τους έδωσε δύναμη να τρέξουν γρήγορα. Το παιχνίδι επαναλάβαμε τρεις φορές. 

Στο τέλος αφού ά είχαν κουραστεί από τα αγωνίσματα, ως διάλειμμα τους έδειξα πρώτες βοήθειες. Βήματα για το πως θα σώσουμε έναν άνθρωπο στην πνιγμονή και πως τον τοποθετούμε σε θέση ανάνηψης με τη βοήθεια του συμπροπονητή μου. Θεωρώ σημαντική τη διδασκαλία πρώτων βοηθειών καθώς καθίστανται απαραίτητες για την άμεση αποτελεσματικότητα σε περιστατικά που μπορούν να κοστίσουν την ζωή ενός ανθρώπου. Τα παιδιά παρόλο που ήταν κουρασμένα, παρακολουθούσαν με προσήλωση. Όμως η πιο συγκινητική κατάληξη της προπόνησης αποτέλεσε η εξής πρόταση από πολλά παιδιά «κυρία θέλω κι εγώ μια μέρα να γίνω ναυαγοσώστης».

Η Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ) είναι μέλος των οργανισμών International Life Saving Federation, International Life Saving Federation of Europe και Mediterranean Lifesaving Confederation. Στη διδασκαλία χρησιμοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό της ΕΑΝΕ με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation στο πλαίσιο του project "Safe Greece" και του Lifesaving Network με την συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εικόνες: Νεφέλη Παπανικολάκη.