Μια ευκαιρία στα παιδιά … της ιππασίας
Βύρωνας
02.06.2023. Δέκα παιδάκια 7-13 ετών που ασχολούνται με το άθλημα της ιππασίας δέχτηκαν την
πρόσκληση μας και είχαν την τύχη να διδαχθούν το παραμύθι «Μια ευκαιρία στα
παιδιά», με την ταυτόχρονη παρουσία των γονέων τους.
Στην
αρχή έγινε ανάγνωση του παραμυθιού με τα παιδιά να παρακολουθούν προσεκτικά
(κυρίως τα μεγαλύτερα) και στο άκουσμα χαρακτήρων όπως ο Φοβέρας ή ο Ζήλιας τα
μικρότερα παιδάκια αντέδρασαν με γέλιο. Μετά την αφήγηση παίξαμε ένα παιχνίδι
κατά το οποίο ρωτήσαμε τα παιδιά ερωτήσεις σχετικές με το παραμύθι δίνοντας
τους σωστές και λάθος επιλογές για να επιλέξουν τη σωστή. Εφόσον είχαν
παρακολουθήσει προσεκτικά, θυμόντουσαν τις σωστές απαντήσεις προτού καν τους
δώσουμε τις επιλογές μεταξύ των οποίων είχαν να διαλέξουν. Τα μικρότερα
παιδάκια ωστόσο, επέλεγαν γελώντας επίτηδες τις λάθος απαντήσεις για να
προκαλέσουν γέλιο. Έπειτα, ρωτήσαμε τα παιδιά ποιούς χαρακτήρες θα ήθελαν να
έχουν για φίλους με συχνότερη απάντηση τον Αγαπητό και τη Γελαστή, και πως θα
αντιδρούσαν αν κάποιος τους έλεγε να κλέψουν ή να μιλήσουν άσχημα όπως ο
Φοβέρας, δίνοντας κάθε παιδί τη δική του αιτιολόγηση. Μάλιστα για να επικρατεί
ησυχία και να μην μιλάνε όλα μαζί, είχαμε τον Αρκούδο της Ομιλίας που ήταν ένα
λούτρινο αρκουδάκι το οποίο κρατούσε κάθε φορά το παιδί που έπαιρνε τον λόγο.
Αξίζει
να σημειωθεί πως μια και επρόκειτο για αθλητές ιππασίας θεωρήσαμε ενδιαφέρον να
αναφέρουμε στα παιδιά μια πληροφορία που διαβάσαμε στο Εγκόλπιο Ασφάλειας και
Διάσωσης ,σύμφωνα με την οποία το 1812 δεν υπήρχαν μάσκες, σφυρίχτρες ούτε
άλλος ναυαγοσωστικός εξοπλισμός οπότε οι ναυαγοσώστες είχαν ένα άλογο στον
πύργο τους ώστε όταν ένα άτομο σωζόταν από πνιγμό, το τοποθετούσαν στην πλάτη
του αλόγου που έτρεχε πάνω κάτω στην παραλία με αποτέλεσμα ο συνδυασμός
συμπίεσης χαλάρωσης κατά τον καλπασμό πάνω στο στήθος υποτίθεται πως είχε
ευεργετικά αποτελέσματα (Μέθοδος Καλπασμού Αλόγου)
Τέλος,
αποφασίσαμε να διδάξουμε στα παιδιά πως πρέπει να αντιδράσουν σε περίπτωση που
βρεθούν παρόντες σε κάποιο περιστατικό με αναίσθητο άνθρωπο ή με άνθρωπο που
πνίγεται με φαγητό ή άλλο αντικείμενο. Πρώτα τους κάναμε αναπαράσταση σε κάθε
περίπτωση είτε πρόκειται για άνθρωπο αναίσθητο που αναπνέει είτε όχι, είτε για
άνθρωπο που πνίγεται. Τους δείξαμε τη στάση ανάνηψης και πνιγμονής και ύστερα
με μεγάλο ενθουσιασμό τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και ο ένας έκανε το θύμα
και ο άλλος τον διασώστη.
Τόσο
τα παιδιά όσο και οι γονείς τους που παρακολουθούσαν παράλληλα, έμειναν
έκπληκτοι από όλη τη διαδικασία. Ακούσαμε λόγια όπως: «Της Μιχαέλας της άρεσε
πάρα πολύ όλο αυτό και δεν έχει σταματήσει να μιλάει για εσάς και
παρακολουθούσαμε και όλοι οι μεγάλοι με τρομερή προσοχή>> (μπαμπάς
Μιχαέλας 11 ετών). «Θέλω να παρακολουθήσω ξανά κάποια διδασκαλία τέτοιου είδους
γιατί οι πληροφορίες είναι πολύ χρήσιμες» (μαμά Δανάης 9 ετών). «Θα τα δείξω
στη θεία μου που είναι ναυαγοσώστρια» ( Δανάη 9 ετών). «Να τα ξανακάνουμε
κάποια στιγμή» (Βασίλης 10 ετών). «Σας ευχαριστούμε πολύ που μας καλέσατε και
σας βοηθήσαμε με την εργασία σας» (Νίκη και Κατερίνα 13 ετών).
Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του project "Safe Greece" που εκπονείται από την Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ) με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation. Η ΕΑΝΕ είναι μέλος των οργανισμών International Life Saving Federation, International Life Saving Federation of Europe και International Federation of Swimming Teachers’ Association. Εικόνες: Φαίη Βραχνέλη.