Safe Greece: Ο Charlie στο 1ο Δ.Σ. Δάφνης
Αθήνα, 18,19,21/12/2023. Περίπου
50 παιδάκια των τάξεων Α1, Β2, ΣΤ1,ΣΤ2 του 1ου Δημοτικού Σχολείου Δάφνης
διδάχθηκαν το πρόγραμμα “Τσάρλι ο διασώστης” με χαρά και ενθουσιασμό
Ως
φοιτήτρια της Σχολής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, στο πλαίσιο της πρακτικής
μου άσκησης στο μάθημα της Παιδαγωγικής, διδάσκω σε κάποια τμήματα του 1ου
δημοτικού σχολείου Δάφνης το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Μου δόθηκε έτσι η
ευκαιρία σε ένα από τα μαθήματά μας να τους παρουσιάσω το πρόγραμμα “Τσάρλι ο
διασώστης”. Στην αρχή αποφάσισα να ρωτήσω τα παιδιά αν γνωρίζουν τι είναι η
ναυαγοσωστική. Προς έκπληξη μου, παρά το νεαρό της ηλικίας τους, αρκετά ήξεραν
απαντώντας πως “ναυαγοσώστης ειναι ο άνθρωπος που μας σώζει όταν πνιγόμαστε” ή “αν
βουλιάξουμε όταν κολυμπάμε, ο ναυαγοσώστης έρχεται να μας σώσει”. Ωστόσο, όλα
τα παιδάκια ξαφνιάστηκαν όταν τους εξήγησα πως η ναυαγοσωστική υπάρχει και ως
άθλημα και υπάρχουν πολλά αγωνίσματα ατομικά ή ομαδικά. Μάλιστα, όλα ενθουσιάστηκαν
όταν τους είπα πως θα παίξουμε 2 αγωνίσματα, ένα ατομικό και ένα ομαδικό. Με
λίγη ευρηματικότητα επέλεξα να δείξω στα παιδιά της Α και Β δημοτικού το
αγώνισμα με τις σημαίες που παίζεται στην άμμο αλλά και με λίγη φαντασία εκτός
νερού, τα παιδιά της ΣΤ είχαν την τύχη να παίξουν και το ομαδικό αγώνισμα που
έχουμε ένα θύμα, έναν διασώστη που μπαίνει στη θάλασσα και άλλους δύο διασώστες
που περιμένουν στην στεριά για να τραβήξουν έξω το θύμα. Είναι γεγονός πως ΟΛΟΙ
οι μαθητές είχαν ενθουσιαστεί στην ιδέα των αγωνισμάτων οπότε ήταν αρκετά
δύσκολο να συγκεντρωθούν να ακούσουν την ιστορία του Τσάρλι του διασώστη, όμως
συμφωνήσαμε πως είναι σημαντικό πρώτα να εξιστορήσουμε το παραμύθι και έπειτα να
παίξουμε τα αγωνίσματα. Έτσι συγκεντρωθήκαμε σε έναν κύκλο γύρω από το λάπτοπ
ώστε να μπορούν όλοι να ακούσουν την ιστορία και να έχουν τη δυνατότητα να δουν
τις εικόνες. Η αλήθεια είναι πως στην αρχή κάποια παιδάκια καθόντουσαν ανήσυχα
ή έκαναν φασαρία, όμως καθώς το παραμύθι αποκτούσε ενδιαφέρον, ηρέμησαν και
άκουγαν με προσοχή. Ποιος μπορεί να τα κατηγορήσει που είχαν ανυπομονησία για
να παίξουμε;
Μετά
το πέρας της ιστορίας, οργανώσαμε γρήγορα τον στίβο δηλαδή το προαύλιο του
σχολείου. Αντί για σημαίες χρησιμοποιήθηκαν κώνοι και ένα σχοινάκι για να
διαχωρίσει τα αγόρια από τα κορίτσια. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε αγόρια - κορίτσια,
έκατσαν στο πάτωμα και με την δική μας εντολή έτρεχαν να πιάσουν έναν κώνο.
Επειδή στην 2α δημοτικού τα αγόρια ήταν παραπάνω από τα κορίτσια, επιλέξαμε
στον ημιτελικό και τελικό, η νικήτρια από τα κορίτσια να αγωνιστεί και με τα
αγόρια ώστε να προκύψει ένας νικητής. Η γλυκιά Νεφέλη κέρδισε τα κορίτσια και
τα αγόρια και με τη βοήθεια μου μαζευτήκαμε όλοι μαζί αγκαλιά και την σηκώσαμε
ψηλά όσο κρατούσε τον νικητήριο κώνο που έπιασε. Το ίδιο μοτίβο ακολουθήθηκε
και με τα παιδιά της 1ης δημοτικού. Από τα κορίτσια κέρδισε η μικρή Λυδία ενώ
από τα αγόρια ο Χάρης. Στο τέλος αγωνίστηκε ο Χάρης με τη Λυδία με νικήτρια τη
Λυδία. Ο Χάρης στεναχωρήθηκε λίγο όμως από μόνος του είπε “τουλάχιστον ήμουν ο
νικητής από τα αγόρια!”
Συγκριτικά,
τα παιδιά της Β τάξης έδειξαν περισσότερο ενδιαφέρον και όσοι έβγαιναν από το
παιχνίδι ενθάρρυναν τους υπόλοιπους που αγωνίζονταν ενώ τα παιδιά της Α τάξης
είχαν περισσότερη ένταση και παρεξηγήσεις όταν δεν κατάφερναν να πιάσουν τον
κώνο και έπρεπε να βγουν από το παιχνίδι. Ωστόσο όλα τους ήταν χαρούμενα στην
απονομή των διπλωμάτων που τους δώσαμε και έφεραν μολύβια και στυλό να γράψουμε
τα ονόματα τους.
Στη
διδακτική ώρα της 6ης δημοτικού ήταν ευκολότερο, λόγω ηλικίας, οι μαθητές να κάτσουν οργανωμένοι σε μια
σειρά να ακούσουν την ιστορία του Τσάρλι, παρόλο που δεν έδειξαν μεγάλο
ενδιαφέρον. Ωστόσο ρωτούσαν συνεχώς πότε τελειώνει το παραμύθι γιατί ήθελαν
πάρα πολύ να παίξουμε τα αγωνίσματα.
Στο
ατομικό αγώνισμα με τις σημαίες νικήτρια ήταν η Ελευθερία, αλλά τα παιδιά
ένιωθαν ότι παίζουν για την εμπειρία και όχι για να ανταγωνιστούν ο ένας τον
άλλον. Εκεί που έδειξαν μεγάλο ανταγωνισμό ήταν στο ομαδικό αγώνισμα που τους
δείξαμε. Λόγω του ότι ήταν 11 παιδιά, τα χωρίσαμε σε 4 ομάδες των 3 και μαζί
τους έπαιξα κι εγώ. Εξαιτίας του ότι ήμασταν εκτός νερού αλλάξαμε λίγο τους
κανόνες του αγωνίσματος, όμως εξηγήσαμε στα παιδιά ότι στην πραγματικότητα
παίζεται στη θάλασσα σε ομάδες των 4 ατόμων και πως ο υπάρχει 1 θύμα, 1
διασώστης νερού και 2 διασώστες στεριάς, Εμείς το παίξαμε ως εξής: Ξεκινάει ο
πρώτος από κάθε ομάδα ως θύμα και αντί να κολυμπάει, τρέχει ως τη γραμμή της
μπασκέτας. Μόλις φτάσει φωνάζει ΕΦΤΑΣΑ και σηκώνει ψηλά το χέρι ως ένδειξη ότι
‘’πνίγεται’’. Τότε ξεκινάει ο δεύτερος που παριστάνει τον διασώστη νερού και
τρέχει ως την μπασκέτα με σκοπό να πιάσει το χέρι του θύματος. Ταυτόχρονα, ο
τριτος παίκτης τρέχει ως τη μέση της διαδρομής και περιμένει το θύμα και τον
διασώστη να πιαστούν χέρι-χέρι και να τρέξουν μέχρι τη μέση να τον συναντήσουν.
Τότε πιάνονται και τα 3 παιδιά από το χέρι και τρέχουν όλοι μαζί πίσω στην
αφετηρία. Κερδίζει η ομάδα που φτάνει πρώτη χωρίς να έχουν αφήσει τα χέρια τους
τα παιδιά κατά τη διάρκεια του τρεξίματος. Το αγώνισμα αυτό το παίξαμε 2 φορές.
Νικήτρια την πρώτη φορά ήταν η ομάδα 3 αγοριών ενώ τη δεύτερη φορά κέρδισε η
μια απο τις ομάδες που αποτελούταν από 3 κορίτσια.
Η
όλη διαδικασία ήταν συγκινητική για μένα και τα παιδιά καθώς ήταν και η
τελευταία διδασκαλία που γινόταν στο σχολείο και η πρακτική άσκηση έφτασε στο
τέλος της. Τα παιδιά ρωτούσαν αν θα κάνουμε ξανά μαζί μάθημα, με αποκορύφωμα τα
παιδιά της έκτης δημοτικού να παρακαλάνε τον επόμενο χρόνο να πάμε πάλι να
διδάξουμε στο γυμνάσιο που θα φοιτούν. Επιπλέον η χαρά μου ήταν μεγάλη όταν
είδα να συμμετέχουν με μεγάλη προθυμία στα αγωνίσματα της αθλητικής
ναυαγοσωστικής μαθητές και μαθήτριες που τις υπόλοιπες ημέρες στο μάθημα της
γυμναστικής δεν είχαν όρεξη.
Ήταν
τιμή μου να συστήσω σε 50 σχεδόν παιδάκια ηλικίας από 6-11 ετών την Αθλητική
Ναυαγοσωστική μέσω της ιστορίας του Τσάρλι του διασώστη και αγωνισμάτων. Μπορεί
οι συνθήκες να μην ήταν οι κατάλληλες αφού δεν βρισκόμασταν σε πισίνα ή θάλασσα,
όμως με φαντασία και ευρηματικότητα, ζωντανέψαμε μαζί με τα παιδιά τις εικόνες
και τα αγωνίσματα!
Η Ένωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδος (ΕΑΝΕ) είναι μέλος των οργανισμών International Life Saving Federation, International Life Saving Federation of Europe και Mediterranean Lifesaving Confederation. Στη διδασκαλία χρησιμοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό της ΕΑΝΕ στο πλαίσιο του project "Safe Greece" με την στήριξη του Princess Charlene of Monaco Foundation. Εικόνες: Σταύρος Γιανναράς.